Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Volvos 60-serie | bil.guide.dk

Test af Volvos 60-serie

Hvad har Volvo, som de andre ikke har? Altså lige bortset fra de svenske aner. Vi krydser Danmark i tre modeller for at finde svaret på, hvad det præcist er, der gør en Volvo til noget særligt. Om noget overhovedet.

Sedan, stationcar og SUV
Volvos 60-serie
Volvo

Hvad er det særlige ved Volvo? Hvorfor er det lige, man skulle tage en Volvo S60 og ikke det umiddelbare valg i klassen, først og fremmest selvfølgelighederne Volkswagen Passat, Ford Mondeo og Opel Insignia?

Vælger man Volvo, får man en mere eksklusiv bil – først og fremmest fordi den svenske bil er forholdsvis sjælden. Dernæst får man en bil med en særlig formgivning, i hvert fald sedan-S60’s form, hvor den smukt tegnede tagbue er prioriteret over pladsen på bagsædet. En taglinje, der næsten gør bilen til en coupé bagtil.

Volvo og formerne

På den måde er Volvo langt tættere på biler som Mercedes CLS og Audi A7, som jo var før den nye S60’er. Men også i stil med to af de biler, der tegner en udvikling lige nu, nemlig Mercedes CLA og Audi A3 Sedan

B97547731Z.1_20140212173528_000+GOMAEOU7.1-0.jpg

.

B97547731Z.1_20140212173528_000+GOMAEOU0.1-0.jpg

B97547731Z.1_20140212173528_000+GOMAEONT.1-0.jpg

Alle steder er udseende vigtigere end plads. I de to store, CLS og A7, er problemet til at overse, fordi bilerne er så store. I CLA og sedan-udgaven af A3 er det som i Volvo: elegant form og ikke så meget plads – det er der ikke noget at gøre ved.

Men Volvo har jo alligevel en løsning af problemet parat. Samme bil, men anderledes udformet og så et lidt ændret navn: Volvo S60 med god plads, det er stationcaren Volvo V60.

At sedanen S60 deler teknik med stationcaren V60 er helt oplagt, og selvfølgelig er der ingen afgørende tekniske forskelle på de to. Men dette med teknik-deling tager et afgørende skridt længere hos svenskerne i Göteborg: Med samme tekniske afsæt som sedanen S60 og stationcaren V60 skaber svenskerne SUV’en XC60.

De er disse tre svenskere, vi kører Danmark på kryds og tværs for at nå indtil det helt særlige ved de tre varianter af den svenske bil mellemklassen. Jagten på sandheden om Volvo fører os hen over tre broer: Limfjordsbroen, den nye Lillebæltsbro og Øresundsbroen.

Volvo og sikkerheden

Volvo og sikkerhed har altid gået hånd i hånd. Volvo – dem med sikkerhedsseler. Volvo – dem med nakkestøtter. Og Volvo – det er dem, der er gode i crashtest.

B97547731Z.1_20140212173528_000+GOMAEOSG.1-0.jpg

B97547731Z.1_20140212173528_000+GOMAEOR2.1-0.jpg

Sikkerheden er en del af Volvos dna. Den har altid været der, svenskerne har altid gået op i netop sikkerhed. Og det er da også Volvo af alle, der har den vision, at fra 2020 skal intet menneske omkomme i en trafikulykke i en Volvo.

Hvor er svenskerne så i dag, snart 50 år efter at sikkerhedsseler var værd at nævne og seks år inden 2020? Først og fremmest har en Volvo sikre køreegenskaber. Dernæst scorer den selvfølgelig fem stjerner, når den har ramt Euro NCAP’s crashvæg med 64 km/t.

Der, hvor en Volvo er fremme blandt de forreste, er på emnet elektronisk sikkerhed. ABS, ESC og airbags er selvfølgeligheder i nutidens biler og dermed også i Volvo. Det særlige er Volvos elektroniske sikkerhedssystem samlet i den såkaldte sikkerhedspakke.

I pakken er tre systemer: 1) Adaptiv cruisecontrol. 2) Driver alertsystem. Og 3) Blindspot system.

Blindspot ”ser” en bil i den blinde vinkel bagude og advarer – det sikrer især ved overhalinger. Driver alert konstaterer, hvordan personen bag rattet kører, og hvis kørslen bliver for ujævn kommer advarslen: »Kære fører, overvej, om du er ved at være træt og derfor bør tage en pause.«

Adaptiv cruisecontrol kunne også kaldes for intelligent fartkontrol. Når man med et tryk på en knap på rattet aktiverer systemet, kan bilen først og fremmest som i alle andre med almindeligt cruisecontrol holde en konstant hastighed. Let nok. Men Volvos adaptive system sænker også farten eller direkte bremser, hvis en bil foran gør det nødvendigt.

Dernæst kan en Volvo med sikkerhedspakke selv accelerere op igen, hvis der er atter er plads.

Hvor intelligent systemet er, viser sig, når man kører ind i en kurve med systemet på on. Hvis hastigheden er for høj, sænker bilen selv hastigheden inden svinget.

Dette er faktisk elektronik så avanceret, at den er den helt basale del af den teknik, der sin til kan køre den førerløse bil. Men det fås altså i dag i en Volvo til en merpris af bare 33.000 kr.

Volvo og motorsporten

Motorsport er måske ikke det første, man tænker, når der bliver sagt Volvo.

Men faktisk har svenskerne en stor motorsportstradition – først og fremmest i standardvogns-racing. Faktisk vandt en 240 Turbo EM for grovtunede standardvogne i 1985 – foran bl.a. BMW og Jaguar – ligesom Volvo har store rallytraditioner, først og fremmest med den såkaldte Volvo Original Cup. Volvo har selv fremstillet alle de afgørende stumper for at bygge en baghjulstrukken 240 om til en holdbar, velkørende og billig rallybil.

Sådan tænker Volvo også.

Der er intet direkte link fra motorsport til de tre testede Volvoer. Og så alligevel: For hvis der er noget, der kendetegner de tre og især sedan S60 og stationcar V60 er det de faste, præcise, lineære køreegenskaber. Nej, de kører ikke som racerbiler – men gadebiler så velkørende kræver, at ingeniører og organisationen har forståelse for motorsport. Og det har Volvo.

Volvo og firmabilen

De tre forskellige modeller i Volvos 60-serier er hver især spændende alternativer til den traditionelle firmabil. En oplagt S60 som firmabil er Volvo S60 D3 manuel, som den hedder. Den har en 5-cylindret dieselmotor med 136 hk og 350 Nm. CO2-udslippet er 114 g/km, mens den klarer 23,3 km/l ifølge EU-normen.

Præcis sådan en S60 har en listepris på 459.002 kr., mens beskatningsprisen er markant lavere, nemlig 385.000 kr.

Dommen

Kommentar:

  • Volvos 60-serie fortjener en langt større udbredelse – i hvert fald vurderet efter køredynamik og komfort. 60’erne kører slet og ret lækkert. Mod sig har svenskeren først og fremmest kombinationen af plads og pris.

Plus:

  • Køredynamik
  • Kørestilling
  • Design

Minus:

  • Plads på bagsædet
  • Pris

Ny Volvo kører uden om elge

Volvo 60-serien

60-serien er rækken af ”de mellemste” Volvo’er, S60 er sedanen, V60 stationcaren og XC60 SUV’en.

S60 T4 PWS

  • Type: 4-5-personers sedan, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-benzin, 1,6 liter, 180 hk ved 5.700 o/min., 240 Nm ved 1.600-5.000 o/min.
  • Forbrug ifølge EU-norm: 14,7 km/l.
  • CO2-udslip: 159 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 9,0 sek. Topfart: 225 km/t.
  • Priser: S60 fra 420.000 kr. S60 T4 PWS fra 528.000 kr. Beskatningspris fra 365.000 kr.

V60 D3

  • Type: 4-5-personers stationcar, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 5-cyl. R-diesel, 2,0 liter, 136 hk ved 3.500 o/min., 350 Nm ved 1.500-2.250 o/min.
  • Forbrug ifølge EU-norm: 22,2 km/l.
  • CO2-udslip: 119 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 10,4 sek. Topfart: 205 km/t.
  • Priser: V60 fra 435.000 kr. V60 D3 fra 514.000 kr. Beskatningspris fra 375.000 kr.

XC60 D4 Aut. AWD

  • Type: 4-5-personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 5-cyl. R-diesel, 2,0 liter, 163 hk ved 4.000 o/min., 420 Nm ved 1.500-1.500 o/min.
  • Forbrug ifølge EU-norm: 15,6 km/l.
  • CO2-udslip: 169 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 7,8 sek. Topfart: 225 km/t.
  • Priser: XC60 fra 599.000 kr. XC60 D4 aut. AWD fra 791.000 kr. Beskatningspriser fra 500.000 kr.

Nyhed: Her er luksusbilen, der tør være sig selv

27-01-2016: Volvo S90 er luksus på den moderne måde. Bilen lander i Danmark efter sommer. Læs artikel

Test af Volvo V60 Cross Country Momentum AWD Aut

29-03-2016: Volvo V60 Cross Country er vellykket, men betjeningen af bilen er omstændelig. Læs artikel

Test af Volvo XC90 D5 AWD aut. - Momentum

26-06-2015: Test: Den nye Volvo XC90 er en opvisning i design og teknik. For første gang er den et alternativ til de sydtyske konkurrenter og er nu klar til at lægge verden for sine dæk. Læs artikel

Test: Fint skal det være: Nissans luksusbiler

12-01-2014: Premiere: De store japanske mærker har alle et luksus-brand. Hos Nissan hedder de fineste biler, Infiniti. Vi tog en tur for at få en fornemmelse af mærkets kvaliteter. Læs artikel

Nyhed: BMW skruer op for stilheden

19-07-2013: Dieselmotorerne i den opdaterede BMW 5 kan dårligt høres – og gearskifte kan ikke engang mærkes. Der er skruet op for komfort og ingeniørkunst i den nyeste version af tyskernes model i direktørklassen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...