Find mere om:
Audi R8 i superligaen | bil.guide.dk

Audi R8 i superligaen

Oprykningen sikret med V10-motor og 525 hk. Men så er prisen også over tre mio. kr.

Audi R8 V10 har ganske vist fået en større diffuser, større luftindtag og en anden udstødning. Men var det ikke for det lille emblem på siden, ville kun kendere kunne spotte, at Audis flagskib er gået fra at være en letbenet sprinter til at være en hårdtpumpet muskelmand.

Med samme 5,2-liters V10-motor, som ligger i den nye Lamborghini Gallardo LP560-4, har R8 nemlig bevæget sig op i en anden liga af superbiler, hvilket Tours udsendte kan konstatere under den internationale præsentation i Sydspanien.

Vi kører bilen både på landevej, motorvej og den berømte Ascari-bane. De ekstra 31 kg, som V10-motoren med 525 hk har med sig, og de 60 kg, som bilen totalt set vejer mere end V8'eren, betyder intet for dens fornemme balance.

På papiret lægger den firehjulstrukne centermotorbils vægtfordeling på 44 pct. for og 56 pct. bag sammen med kraftfordelingen på 15/85 pct. måske nok op til overstyringer og udskridning med bagvognen.

Følger enhver ordre


Men medmindre man virkelig provokerer bilen, sørger viskose-koblingen i det forreste differentiale hele tiden for at holde R8 på kursen. Er et skarpt sving skarpere end ventet, er det bare at dreje mere på rattet - R8'eren gør, som der bliver sagt, og giver umærkeligt lidt mere moment til forhjulene og stikker dybere ind i kurven.

Bagude sidder et mekanisk begrænset slip-differentiale, som yderligere hjælper med at lægge flest kræfter i det hjul, der har bedst fat. Men det er på vej ud af svinget, at Quattro-trækket vinder størst hæder.

Det er nemlig muligt at give gas meget tidligt, da op til 30 pct. af trækkraften i løbet af millisekunder sendes frem til forhjulene, hvis det er nødvendigt.

Fra hård til bræthård


Den ekstra hårde affjedring og Audis elektromagnetisk styrede undervogn, Magnetic Ride, er standard på V10-udgaven og giver endnu en tand ekstra vejgreb.

Systemet justerer via sensorer hele tiden hvert hjuls affjedring efter underlag og kørestil, og aktiverer man en kontakt i kabinen, strammes der op i alle hjørner.

Forskellen er mærkbar. I normaltilstand er R8 kontant, men velafstemt og behagelig, men med det ekstra system mærker føreren gennem sædet alt, hvad bilen foretager sig.

Fint på bane eller på en snoet vej med perfekt asfalt, men på hullede småveje eller den ujævne spanske motorvej viser det sig, at de fleste er bedre hjulpet ved at lade affjedringen passe sig selv.

På Ascari-banen uden for byen Ronda bliver indtrykket af R8 V10 forstærket. Den automatiserede, sekventielle R-tronic-gearkasse er tilsyneladende finjusteret. I V8'eren føles hvert gearskift som et slag i mellemgulvet, mens tingene i V10'eren går mere gelinde, selv om der er langt til Ferraris nye dobbeltkoblings-enhed.

Det hydrauliske styretøj er i tillæg så præcist og direkte, som det overhovedet kan forlanges.

V10-motoren med direkte indsprøjtning er skabt til at præstere under disse vilkår. Vinklingen på cylindrene er - for at skabe et lavt tyngdepunkt - holdt på 90 grader, og motoren har, som V8-eren, tørsumpsmøring, som muliggør en lavere montering og samtidig sørger for optimal smøring helt op til de 1,2G sideføringskraft, som bilen kan håndtere i et sving.

Dyre detaljer er standard


Det overordnede indtryk af R8 V10 er, at den trods sine 525 hk er en superbil, som enhver kan finde ud af at køre.

Et af de mest bemærkelsesværdige kendetegn ved R8 V10 er de nye, adaptive LED-lys som har erstattet alle halogen-pærer inklusive nær- og fjernlys. Lygterne giver et særligt dagslys-lignende skær og vækker opsigt i trafikken. LED-pakken er standard til V10 og fås nu også som ekstraudstyr på V8 - til fyrstelige 87.225 kr., så man skal være en virkelig entusiast for at krydse det af på bestillingssedlen, men lygterne fungerer utroligt overbevisende.

I det hele taget følger det meste af det udstyr, som køberne må betale ekstra for i en V8 med som standard i V10 - undtagen naturligvis de ekstra dyre fornøjelser som skålsæder (103.045 kr.) og kulfiberkeramiske bremser (214.300 kr.).

Merprisen for en V10 på 761.479 kr. virker derfor langt fra urimelig.

I det hele taget gør V10-motoren kun gavn for Audi R8, der omsider har kræfterne til at matche alle de gode, dynamiske egenskaber.

Audi R8 5,2 V10

Pris: 3.215.645 kr.

Opbygning: Todørs, topersoners centermotorbil med permanent firehjulstræk og sekventielt gear med elektrohydraulisk kobling. LxBxH: 444x193x125 cm. Køreklar vægt 1.700 kg. Bagagerum: 100-190 l.

Motor: 40-ventilet V10 på 5.204 ccm. 525 hk v/8.000 omdr. Maks. moment 530 Nm v/6.500 omdr.

Hjul: For-bag 235/35-295/30 på 19" fælge.

Præstationer og forbrug:

Topfart: 316 km/t.

Acceleration:

0-100 km/t: 3,9 sek.

0-200 km/t: 12,0 sek.

Forbrug EU-snit: 7,3 km/l.

Nyhed: Audi A8 XL med tre sæderækker

19-04-2016: Ultra lang Audi A8 med seks døre og tre sæderækker klar til en usædvanlig køber. Læs artikel

Nyhed: Luksusstationcar fra Audi

05-03-2015: Audi afviser, at en A9 er på vej. Flere konceptbiler tyder dog på det modsatte. I Genève viser man Prologue Avant. Læs artikel

Nyhed: Den flyvende bil er i luften

20-04-2012: Terrafugia viser fly-bil, der kan klare op til 105 km/t på vejen - og lette fra en græsmark. Læs artikel

Test af Audi A4 Allroad Quattro 3,0 TDI

25-02-2010: Audi A4 Allroad Quattro 3,0 TDI forener det praktiske og det stilige. Læs artikel

Test af Audi A5 cabriolet

20-10-2009: Test: Audi A5 cabriolet er en smuk og praktisk bil til åben luft. Grundmodellen med 2,0 liters TFSI motor med 180 hk og automatgear er dog mest for de mest magelige Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...