Find mere om:
Test af Citroën DS3 Racing | bil.guide.dk

Test af Citroën DS3 Racing

En gadebil overplastret med bogstaver og cifre, så den minder om noget fra et jagerfly.

Citroën gør sig bredskuldret med sin bananas-GTI. Men franskmændene har mildest talt rigeligt at have det i. For det første er den temmeligt stærktkrydrede DS3 kommet rigtigt godt fra land. Har modtaget ”Oui!”, ”Yes” og ”Oh lala” fra alle kanter. Dernæst er det jo netop Citroën, der har styret VM i rally de seneste mange år. Faktisk er Sebastian Loeb en sikrere verdensmester i rally end Mikkel Hansen & Co. er det i DM-håndbold.

Når man har så fin en basisbil og lige giver den en ekstra tunertur hos de samme mekanikere, der skruer Loebs bil sammen, så er der selvtillid nok til både at kalde sin raket for DS3 Racing og i øvrigt overklistre den med blærede bogstaver.

En tunet DS3

Rent teknisk er DS3 Racing slet og ret en tunet DS3. Stadig en lille hothatch med en 1,6-liters turbomotor - 4 cylindre på række og 16 ventiler i sagens natur. Men bilen er ladet med egentlige racergrejer fra Citroën Sport. Mere effektive affjedringsdele inkl. større sporvidde for og bag, større bremser samt endnu mere gummi er undervognsingeniørernes gaver til Racing. I motorafdelingen er der hentet yderligere 50 hk i runde tal, så effekten nu er 200 hk. 200 hk i en ganske lille sag. Dertil så al liren for øjet: Bogstaverne, den umanerligt orange kontrastfarve og alt det.

Jeg tvivler nu på, at Loeb rent faktisk har DS3 Racing no. 001 som firmabil. Men hvis der vitterligt stod ”Loeb, Sebastian” på registreringspapirerne, ville han drøne hen og købe baguette med et smil på læben. Og når han så sad ved morgenbordet, ville han sørme opdage, at han havde glemt smørret.

For DS3 Racing kalder på ”Loeb'en” i enhver. Den spiller op med sit udseende og den effekt, som enhver ejer selvfølgelig ved, den har. Det var jo derfor, den blev købt! Og man bliver ikke skuffet, i hvert fald ikke til at begynde med.

Effektive bremser

Der er rigeligt under højre fod, og her bliver sætningen ”Put the Pedal to the Metal” ikke bare et par sjove ord. Det sker blot, endda omtrent helt af sig selv. Bremserne er rigelige, og det er bare at bruge løs af dem. De er effektive, og de er lette at dosere. Ind i et sving er en fin øvelse, der understreger, at det er seriøse undervognsingeniører, der har fået lov at bestemme forskellene fra DS3 til DS3 Racing.

Men helt oppe på dens grænse for vedhængsevne i sving, så overrasker franskmanden en anelse. For bilen er sørme understyrende. Ikke meget, men understyringen er der. Det er ikke vanskeligt at trække ”sikkerheds-kortet”, når man diskuterer en bils balance: Lille, letforståelig understyring er alt andet lige den sikreste undervognsopsætning til en gadebil. Fint med mig - i hvert fald i en C3 og i en DS3 med 155 hk.

Men i en DS3, der kalder sig selv for Racing? Nej, her skal der en løsere bagvogn til. Specielt da moderne elektronik kun gør det til et spørgsmål om kalibrering af software, der bestemmer, hvor meget bagenden skal have lov at skride ud, inden ESP standser løjerne. Faktisk kunne problemet løses på samme måde, som Opel har gjort med Corsa OPC Nürburgring Edition - ved at montere et mekanisk spærredifferentiale.

Læs også: Test: Tre små raketter

Citroën DS3 Racing - helt kort

DS3 er de hurtige, sporty og smarte udgaver af C3. Alle med moderne udstyr og mulighed for dramatisk farvevalg. Teknisk er de alle baseret på hatchbacken C3, altså frontmotor og forhjulstræk. DS3 med 1,6-liters turbo og 155 hk er den egentligt topmodel, men på toppen af toppen står denne DS3 Racing bygget i begrænset antal. DS3 findes p.t. i seks forskellige versioner til priser fra 206.000 kr. til raketten her til lige knap 500.000 kr.

Citroën DS3 Racing - plusser og minusser

  • Plusser
  • Bragende udstråling
  • Hurtig motor
  • Sæder og kørestilling
  • Minusser
  • Tendens til understyring
  • Pris
  • For nogle - alle klistermærkerne (men de kan tages af)

Citroën DS3 Racing - teknikken

  • Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
  • Motor: 4-cyl. række, turbo
  • Slagvol.: 1,6 liter
  • Effekt: 207 hk v. 6.000 o/min.
  • Moment: 275 Nm v. 2.000 - 4.500 o/min.
  • Acc., 0-100 km/t: 6,5 sek.
  • Topfart: 235 km/t
  • Forbrug i flg. EU-mix: i.o.
  • CO2-udslip: 149 g/km
  • Pris: 499.900 kr.
  • Lancering i DK: Foråret 2011

Test af Corsa OPC Nürburgring Edition

15-07-2011: Den afgørende forskel fra den normale OPC er brugen af et mekanisk spærredifferentiale. Læs artikel

Nyhed: Bilrevolution i den lille familieklasse

13-07-2014: Ny Citroen på vej: Med mindre du synes, at biler skal være grå eller sorte og komme fra Tyskland, skal du læse med her. Læs artikel

Test af Citroën DS5 HDI 160 DPFS

17-11-2011: Den nye Citroën DS5 er et firehjulet stykke brugskunst. En knaldhård og unuanceret affjedring placerer dog bilen mellem flere stole. Læs artikel

Test af Citroën DS4

03-06-2011: Citroën DS4 får føreren til at føle sig som den absolutte trendsætter - ekstravagance på hjul. Læs artikel

Test af Citroën DS4 THP 200 Sport

01-06-2011: DS4 fra Citroën løfter overliggeren i Golf-klassen. Den har dog store praktiske mangler. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...