Find mere om:
Test af Rolls-Royce Phantom Coupé | bil.guide.dk

Test af Rolls-Royce Phantom Coupé

Coupé-udgaven af Rolls-Royce Phantom er en 5,6 meter lang og overdådig luksusbil - der aldrig bliver vulgær.

Mens bilfabrikanter over hele verden anstrenger sig for at få vægten ned, går Rolls-Royce den anden vej. Ikke fordi de ikke kan lave en bil, der vejer mindre end to et halvt tons, eller fordi de ikke vil - men fordi vægt ikke har nogen interesse.

Kunderne vælger Rolls-Royce af samme årsag, som de altid har gjort: Fordi det er det bedste af det bedste inden for traditionelt britisk håndværk, fremstillet af de bedste håndværkere, der kun arbejder med ædle materialer af fineste sortering. Så er det ligesom på plads.

Vi har fornøjelsen af fabrikkens seneste model, en silvermetallic Phantom Coupe på de herligt kuperede og perfekt asfalterede landeveje i det bølgende bakkelandskab i Sussex i det sydlige England. Vejforholdene er som skabt til en tilbagelænet luksusbil og har kun én ulempe: Vejbanen er ikke meget bredere end en dansk cykelsti.

Bilen er 199 cm bred målt med spejlene klappet ind, så med bare en smule plads at give af fylder vi vel knap to en halv meter. Da der ikke er tale om nogen stramt affjedret bil med sportsligt styretøj, udløser forholdene helt af sig selv en vis agtpågivenhed, og man lærer at holde øje med hastigheden via det klassiske forkromede analoge speedometer bag rattet.

Der er ingen andre muligheder for at fornemme den aktuelle hastighed, for bag det enorme rat er man isoleret fra den virkelig verden.

Stærkt chassis

Med undtagelse af picnic-bagklappen i stål (der er godkendt til at bære 150 kg) og fronthjelmen og A-stolpen i rustfrit stål er chassiset opbygget i aluminium. Profilerne fremstilles i hånden og kontrolleres med laser til en nøjagtighed af 0,1 mm, hvorefter de køres til svejsehallen. Her svejses kun med håndkraft, og hver svejser begynder arbejdsdagen med en 300 mm svejsetest for at kalibrere udstyret til de aktuelle atmosfæriske forhold.

Pointen er at opnå den bedst mulige kvalitet af de i alt 130 meter svejsninger, spaceframe-chassiset består af.

Fronthjelmen er tyk som en brynje og banket ud, formet og børstet i gammeldags rustfrit stål, der vejer godt til. Hjelmen kan alligevel åbnes med en lillefinger takket være to gashydrauliske dæmpere, så man mærker ikke, hvor tung, den er.

Forespurgt om, hvordan det rustfrie stål vil se ud om 30 år, svarer den ansvarlige for behandling af ståloverflader, at det ved man ikke. Patina betragtes som et gode, og skulle der opstå misfarvning, kan man blot polere stålet. Det er fordelen ved kun at bruge de bedst tilgængelige materialer.

Smøragtig fremfærd

Den 6,75-liters V12-motor er konstrueret i samarbejde med BMW. Den har 48 ventiler, direkte indsprøjtning og variabel ventilløft og -timing. Målet er rigeligt moment ved lave omdrejninger, og derfor yder den 75 pct. af sit maksimale ved 1.000 o/min. Ydelsen er 460 hk ved 5.350 o/min og 720 Nm ved 3.500 o/min. Snitforbruget angives til 6,3 km/l, og CO2-udslippet er 377 g/km.

Omdrejningstælleren er erstattet af et instrument, der viser, hvor mange procent af motorens hestekræfter, der aktuelt er til rådighed. Ved 160 km/t anvendes kun 10 pct. af motorens ydeevne.

Tavsheden i kabinen opnås ved omfattende støjisolering, der blandt andet medfører tykke filtmåtter i hjulkasserne og vinduesglas af en tykkelse, så det ligner skudsikkert glas.

Fjernt fra verden udenfor

Det er med til at give den overjordiske fornemmelse af at være på afstand af alle andre. Om farten er 60 eller 160 km/t høres, mærkes eller ses ikke, for den ultimative stilhed og smøragtige fremfærd i landskabet har været Rolls-Royce's kendetegn i dets 105-årige historie. Her er ligefrem monteret en hydraulisk dæmper på ratstammen, der skal fjerne vibrationer i rattet. Føreren har ingen fornemmelse for de enorme 21 tommers smedede aluminiumsfælge med Goodyear punktérfrie dæks placering, kontakt med vejbanen, eller hvor de er på vej hen. Går ønsket mod en drivers car, så køb en Bentley.

Det her er luksus af den gamle skole.

Læs også: Ny Rolls-Royce: Det blev et spøgelse

Rolls-Royce Phantom Coupé

  • Opbygning: 2-dørs, 4-sæders coupé, langsliggende frontmotor, baghjulstræk, 6-trins aut. gear.
  • Motor: V12, 6.749 ccm, 48V, ydelse 460 hk ved 5.360 o/min, 720 Nm ved 3.500 o/min.
  • Præstationer: 0-100 km/t 5,8 sek., topfart 250 km/t, forbrug EU-miks 6,3 km/l.
  • Dimensioner: L/B/H 561/199/158 cm, køreklar vægt/last 2.695/355 kg, bagagerum 395 liter, dæk for/bag 255/50R21W-285/45R21W.
  • Pris fra fabrik: £ 271.300
  • Pris i Danmark: Ca. 7,5 mio. kr. Årlige afgifter 11.480 kr.

Guide: Her er der fart på salget af Rolls-Royce

02-10-2014: Oplevelse: Vi besøger Rolls-Royce-forhandleren H.R. Owen i det centrale London, som afsætter 200 af de eksklusive biler hvert år. Læs artikel

Test af Rolls-Royce Phantom Coupé

19-12-2011: Den 12-cylindrede Rolls-Royce Phantom Coupé er et orgie i stål, aluminium, læder og ædeltræ. Læs artikel

Nyhed: Det usædvanlige er sædvanligt

14-03-2011: Der er stort set ingen grænser for, hvordan en Rolls-Royce kan opbygges. Og kunderne ved, hvad de vil have. Læs artikel

Nyhed: Drømmefabrikken

14-03-2011: Gammelt håndværk og højteknologi mødes i stilfuld samklang på Rolls-Royce fabrikken i Sydengland, hvor der håndbygges 10-12 biler om dagen. Læs artikel

Test: Ny Rolls-Royce: Det blev et spøgelse

22-07-2009: Ghost-modellen med V12-motor går i produktion sidst på året, og priserne begynder ved 165.000 britiske pund. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...