Find mere om:
Test af brugtbil - Porsche Cayenne | bil.guide.dk

Helten fra før finanskrisen

Brugttest: Porsche Cayenne Turbo, årg. 2003-2010 fås billigt, men spørgsmålet er, om du har råd til at holde den kørende.

Finanskrisen er ikke lutter nedtur og bristede bobler.

For bilentusiaster ligner den snarere et tag-selvbord af engang uopnåelige drømmebiler, der nu rykker inden for økonomisk rækkevidde.

Tag bare Porsche Cayenne – et af de bedste eksempler på en bil fra før finanskrisen, som i dag kan fås for en slik.

Vi har bl.a. fundet en 2006’er med 182.000 km på tælleren til 380.000 kr. Nypris: 2,2 mio kr. Historien fortælles i den nye årbog Brugte Drømmebiler, udgivet af Bonnier og skrevet af brugtbileksperten Steen Bachmann.

Holder sig godt

Den enorme Cayenne gik som varmt brød i midten af 00’erne, men spørgsmålet er, om der stadig er saft og kraft i mastodonten 230.000 km senere? Ja, DET er der, mener forfatteren.

Den sorte Cayenne Turbo, som Bachmann har prøvet, er efter et par ejere og 230.000 km havnet hos House of Cars i Taastrup ved København, der har specialiseret sig i godt brugte specialbiler.

B972064359Z.1_20150826103056_000+G5LN7VJ4.2-0.png

Der er et par småting som en knastkæde, der skal strammes, og bilen vil have godt af et stort service og en gang kærlighed fra en Porsche-mekaniker. Men får den det, er det en pragtfuld performancebil med plads til hele familien, mener han.

Begynderfejl

Det er 10 år siden, han første gang kørte Cayenne Turbo, og han var derfor en lille smule nervøs for at få ødelagt mindet om den utrolige bil, der kører som en meget stor og meget tung Porsche 911.

Den køreklare vægt er 2,4 ton, men undervogn og bremser er konstrueret til at kunne stoppe uhyret fra topfarten på 266 km/t.

Brugt elbilraket fra Tesla er en kultbil

Bachmann skulle derfor lige igennem de obligatoriske første 30 minutter med advarsler om diverse fejl og indkaldelse til service, og så er der noget med det elbetjente udklappelige anhængertræk, der ikke rigtig er låst og en elbagklap, der lige for tiden fungerer manuelt. Men pyt: Det blev fikset af en Porsche-mand under klargøringen.

Populær vare

Porsche Cayenne gik i produktion i 2002 og kom til Danmark året efter som Cayenne S og Cayenne Turbo.

Porsche-fans var bestyrtede over at se en stor og fedladen SUV med det ærefulde Porsche-logo på aluminiumsmotorhjelmen, men kom på andre tanker, da de fik lejlighed til at prøve bilen.

B972064359Z.1_20150826103056_000+G5LN7VJ6.2-0.jpg

Motorpressen var åndeløst begejstret for Cayennes evner som performance-SUV, og køberne stimlede sammen i en grad, så den danske importør lod de mange nye Cayenner på gule og hvide plader finansiere et kæmpe bilhus i København i stål og glas.

Mange problemer

De første år roste mange Cayenne for den fine kvalitet, men så opstod der problemer med elektronikken.

Musik- og navigationsanlæg kunne pludselig gå i sort, der var ustabile p-sensorer og et generelt problem med kontakten til den oplukkelige bagrude.

V8-motorerne er utrolig tørstige, hvad angår motorolie, og et forbrug på 1,5 liter olie pr. 1.000 km er normalt ifølge Porsche.

Kend en mekaniker

En stor bil med stor motor og højt kilometertal lugter af problemer.

Testbilen sælges for 74.000 kr. inkl. moms, men uden registreringsafgift og kun til en mekaniker eller gør det selv-mand med et CVR-nummer.

Hvorfor ikke en brugt SUV?

Du skal have hænderne skruet rigtigt på for at gå i gang, men har du det, er det ikke et uoverkommeligt projekt. Motor, undervogn og lak virker brugt, men langtfra hærget, og kabinen er forbløffende intakt. Husk den årlige afgift på 13.460 kr. i budgettet.

En gennemkørsel af en S-kurve på en øde bivej til ære for fotografen udvikler sig til en fest. Motoren trækker som en besat okse over 4.000 o/min., og man skal køre virkelig, virkelig stærkt, før Cayenne Turbo så meget som overvejer at begynde at skride ud. Der er masser af kilometer tilbage i den tunge dreng. Og nej, Steen Bachmann blev ikke skuffet. Langtfra!

Der er også andre varianter af Cayenne, fra en beskeden dieselmotor over en V6 og en V8. De kan også være værd at overveje, men byder ikke på samme kompromisløse fartfornemmelse.

Specialbiler er efterspurgte

BilBasen har de seneste 12 måneder oplevet en stigning i antallet af tilbud på de helt specielle modeller, og det gælder ikke kun muskellimousinerne, men også sportsvogne og cabrioleter.

B972064359Z.1_20150826103056_000+G5LN7VJ5.2-0.jpg

Hvordan ser markedet ud i 2015 for ældre motorstærke specialbiler som BMW M5 E39, Audi RS4 Avant og Mercedes C63 AMG?

Det er et meget begrænset marked, som er præget af flexleasing og splitleasingtilbud, og priserne er højere, end man måske forventer, fordi netop leasingkoncepternes udbredelse har støvsuget markedet for den type biler. Den gode nyhed er så, at selskaberne og forhandlerne er gode til at tage bilerne hjem til Danmark, når der er efterspørgsel – og det er der, siger markedsanalytiker Jan Lang fra BilBasen.

Tre genveje til en brugt herrebil

Findes der en brugt bil på markedet med 300 hk og lave driftsomkostninger?

Hvis lave driftsomkostninger er under fem kroner pr. kilometer, så nej. Det koster at fyre med mahogni, og det koster at køre i highend-bilerne. Det er ikke billigt at skrue på en avanceret V8-turbomotor med 400 hk. Er det driftsomkostninger, som er afgørende, ville jeg vælge en nyere Porsche 911 eller den forrygende BMW M5 E39 med 400 hk.

Teknikken

Porsche Cayenne Turbo 2006

  • Km-tal: 186.000
  • Priseksempel: 360.000 kr.
  • Motor: V8 på 4,6 liter, benzin
  • Ydelse: 450 hk/6.000 o/min., 620 nm/2.250 o/min.
  • Forbrug: 6,4 km/l
  • Grøn ejerafg: 6.730 kr. halvårl.
  • Topfart: 266 km/t.
  • 0-100 km/t.:5,6 sek.

Test af Porsche 718 Boxster

04-06-2016: Der er langt mellem biler, der scorer alle seks stjerner. Her er en af de sjældne: Den nye Porsche 718 Boxster. Læs artikel

Nyhed: Boxster og Cayman bliver til 718

04-01-2016: Porsche Boxster og Cayman får tilhæftet 718-betegnelsen samt nye firecylindrede motorer. Læs artikel

Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor

23-09-2015: Slut med den 3,6-liters suge-boxermotor i Porsche 911, der nu får 3,0 boxer-motorer med dobbelte turboladere og ny front på karosseriet. Læs artikel

Nyhed: Nu vil alle hedde GT3

18-06-2015: Må en Aston Martin hedde det samme som en Porsche? Lige nu kappes flere af de store sportsvognsmærker om at kalde deres hurtigste for GT3. Læs artikel

Nyhed: Stor interesse for ældre Porscher

07-09-2013: Flere kører en ældre Porsche 911, mens nyklassikere som VW Golf GTI MKI eller Alfa Romeo GTV endnu ikke er slået igennem herhjemme. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...