Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Citroën DS 3 THP 165 Sport | bil.guide.dk

Test af Citroën DS 3 THP 165 Sport

Nænsomt facelift og ny topmotor på 165 hk holder Citroën DS 3 frisk.

Minibil
Citroën DS 3 THP 165 Sport
Citroën

Evolution er bedre end revolution. Den sætning er nærmest et mantra hos mange bilfabrikker, som på overfladen kun ændrer detaljer, når en bilmodel får sit midtvejsfacelift. Under huden bliver der gået mere eller mindre drastisk til værks.

Det gælder også hos Citroën, som efter fem år justerer på DS 3, der er den mindste model i den eksklusive DS-serie, som kaster Citroën-navnet fra sig for at stå på egne ben som Audi hos VW.

B971976415Z.1_20150512100058_000+GJKKIBQV.2-0.jpg

B971976415Z.1_20150512100058_000+GJKKIBR2.2-0.jpg

Vi tester den faceliftede DS3 i den atletiske Sport-version, som har fået en ny 165 hk turbomotor, der som forgængeren på 155 hk er udviklet af BMW, men har fået mere tryk på turboen. Pris; 294.990 kr. plus for 42.000 kr. ekstraudstyr, som bl.a. omfatter automatisk nødbremse, der nu kan tilkøbes fra 10.000 kr. Men blindvinkelassistent og andet avanceret sikkerhedsudstyr findes ikke.

Markant profil

DS 3 skiller sig stadig ud med en sideprofil så markant som næsen på den franske skuespiller Gerhard Depardieu, hvor den omvendte hajfinne af en B-stolpe ikke ligner noget andet. Den tredørs miniklassebil byder samtidig i sportsversionen på forlygter, hvor både xenon-lys og de nye full-LED-dioder spiller sammen – noget, som hjælper på udsynet og attituden.

B971976415Z.1_20150512100058_000+GJKKIBR1.2-0.png

Inden døre har vi store stænk af premium-gefühl med instrumenter a la eksklusive ure, skinnende pianolak og en nærmest tysk gedigenhed. DS Sport kan med god vilje kalde sig en eksklusiv mini-GTI, der med fransk foragt fnyser ad de mere drengerøvede konkurrenter.

B971976415Z.1_20150512100058_000+GJKKIBR0.2-0.jpg

I forhold til den gamle motor er brændstofforbruget forbedret fra 13,9 km/l til mere acceptable 17,9 km/l. Momentet er uændret, men tager fat lidt højere oppe ad omdrejningsskalaen, mens DS3 Sport er blevet 0,8 sekunder langsommere fra 0-100 km/t. og nu lander på 8,1 sekund. Det mærker vi dog ikke markant, af sportsmanden opleves den nemlig stadig som hurtig. Den 165-hk motor, som leverer 240 Nm fra 1700 omdrejninger, tager dog godt fat – selv om den knurrer let, når den leverer varen. Vejgrebet er sikkert, styretøjet pænt skarpt og gearkassen præcis.

Ingen gocart

Du har dog ingen hudløs gocart-fornemmelse, eller maskinel tung betjening som i Mini, der er en af konkurrenterne. Men det har heller aldrig været meningen i DS 3’eren, der skal være med til at nyfortolke Citroën. Til gengæld har du en bil, som både kan personificeres og bruges all round. Men der er kompromiser; høje personer har problemer med hårtoppen på bagsædet, og så trykker alderen multimediesystemet. En forholdsvis lille skærm og betjening med rullemenuer virker antikvarisk.

B971976415Z.1_20150512100058_000+GJKKIBR3.2-0.jpg

Vi befinder os i et prisleje, hvor du vælger med hjertet. Hvis det kun handler om oplevelse, kan en 82 hk-benzinudgave med Style-udstyr og aircondition til 204.000 kr. være en fin indgang.

Ny Skoda kan blive miniklassens konge

Der er kun de to benzinmotorer i programmet og tre dieselmotorer på 90 hk, 100 hk og 120 hk. Vi mangler en mellem-benzinmotor, som ville matche D3’eren fint. DS3 Sport befinder sig i et prislag, hvor du har mange andre valgmuligheder, men ikke DS3’erens personlighed.

Citroën DS 3 THP 165 Sport

  • Pris: 294.990 kr. plus levering.
  • Forbrug: 17,9 km/l (eu norm).
  • Gram Co2 per km: 129.
  • Grøn ejerafgift: 890 kr. halvårligt.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 165 hk.
  • Moment: 240/1.740-4.000 omdr.
  • Topfart: 218 km/t.
  • 0-100 km/t.: 8,1 sekund.

Citroën DS 3 THP 165 Sport

  • Pris: 294.990 kr. plus levering.
  • Forbrug: 17,9 km/l (eu norm).
  • Gram Co2 per km: 129.
  • Grøn ejerafgift: 890 kr. halvårligt.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 165 hk.
  • Moment: 240/1.740-4.000 omdr.
  • Topfart: 218 km/t.
  • 0-100 km/t.: 8,1 sekund.

Nyhed: Ny C3 går Cactus i bedene

12-07-2016: Den nye Citroën C3, der kommer til Danmark i 2017, får crossover-look. Læs artikel

Test: Attitude med små mål

06-10-2012: Det kan godt lade sig gøre at finde en bil, der både har X-faktor og alligevel ligger i omegnen af 200.000 kr. Vi ser på tre livsstils biler i miniklassen. Læs artikel

Nyhed: DS5 har fået slebet kanterne til

14-05-2016: Den største DS5 er stadig helt sin egen. Den er blevet mere komfortabel efter et facelift, men alderen trykker også. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Nyhed: Faceliftet C4 klarer op til 30,3 km/l

07-01-2015: Nye benzin- og dieselmotorer i faceliftet Citroën C4. Ny diesel med 100 hk klarer 30,3 km/l. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...