Find mere om:
Bilen du altid har lovet dig selv... | bil.guide.dk

Bilen du altid har lovet dig selv...

Ganske som Ford Mustang var en omgående succes, blev den europæiske fortolkning, Ford Capri, det også. Det var den rette bil i rette tid.

I slutningen af 1960'erne var det, som om den sportsligt indstillede bilist var begyndt at stille nye krav. Mange havde fundet ud af, at en åben MG ikke lige var sagen, i hvert fald ikke året rundt.

Og nogle havde måske fået børn, men ville alligevel gerne have en bil, der var smart og hurtig.

I 1969 var Ford klar til at levere svaret på alle bønnerne, Ford Capri, som dermed fylder 40 i år.

Det var bilen til tiden. Ganske som i USA, hvor Ford havde fornemmet et marked for familieduelige sportslige biler som Ford Mustang, var der i Europa et tilsvarende marked.

Resultatet blev den let familieduelige Ford Capri, som stadig har store skarer af tilhængere, ikke mindst i Storbritannien, hvor Capri-klubber i år har planlagt jubilæumsarrangementer fra Sydengland til Skotland.

Forleden samledes Capri-entusiaster på Castle Combe racerbanen, og der er træf i Grampian Transport Museum i Aberdeenshire den 30. august, i Ace Café i London den 5. September og på Brooklands Museum i Surrey den 26. september. Hvis nogle skulle finde på at tage på pilgrimsfærd.

Årets Bil

Capri blev lanceret i januar 1969 og markedsført som »the car you always promised yourself«. Kunderne var nemme at overbevise, for coupé-karrosseriet var smukt, og de næste 18 år blev der afsat næsten to milioner biler.

Kunderne havde meget at vælge imellem. Til at begynde med et mix af 1,3, 1,6 og 2,0 liters firecylindrede motorer og en treliters V6. De spændte fra 82 til 128 heste. For den seriøse sportsfører kom senere den Köln-producerede RS2600 og den kortlivede britisk-byggede RS3100.

Også i Danmark gik Capri rent ind, også i pressen. Den var vinderen, da Motorjournalisternes Klub Danmark i 1969 indledte foreløbig 40 års bilkåringer.

Oliekrisen satte ind i begyndelsen af 1970'erne, og det dæmpede salgstallene lidt, da anden generation, Capri Mk.II, blev lanceret i 1974, og med tiden blev modellen lidt mere svulstig. Den sidste Capri blev bygget i 1986.

I Danmark er entusiasterne samlet i Capri Club Denmark, som er at finde på www.capriclub.dk.

Guide: Bagsiden af en billegende

14-07-2016: Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen. Læs artikel

Guide: Der kan være penge i gamle racerbiler

11-10-2014: Blandt klassiske biler er racerbiler et særligt hjørne. Her gælder reglen, at tidligere tiders drømmebiler nok er dejlige at køre i, men kun sjældent kloge at investere i. Alligevel er der undtagelser – faktisk er det muligt både at være hobbyracerkører og (måske) ligefrem at tjene penge på det. Læs artikel

Nyhed: At køre Ford T

06-11-2009: - hov, hvor er gearstangen. Læs artikel

Nyhed: Juleaften på kajen

20-10-2009: Entusiasme: Luften sitrer af forventning, når danske bilentusiaster modtager en containerfuld af vintagebiler fra USA. De modtages med glæde – og skuffelse. Læs artikel

Nyhed: Bedstefars bil

30-01-2009: Den har stået stille i årevis, men er nu på vej mod fordums storhed: arvestykket Ford Taunus 17M RS. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...