Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af BMW 114D | bil.guide.dk

BMW med alt for lille motor

BMW’s mindste, 114d, som ellers kører fremragende, savner motorkraft og harmoni.

Det må da være løgn. På sidste dagen af den ugelange test, hvor jeg flere gange har ærgret mig over den udtalte mangel på kræfter i den mindste BMW 114d, sætter en ældre dame i en mindst 12 år gammel Ford Fiesta trumf på. Hun og bilen rykker ganske enkelt fra mig, da jeg gerne vil lægge lidt kvikt fra land ved et lyskryds.

Vi har da også kun 95 hk at gøre godt med fra den 1,6 liters dieselmotor, som BMW har lånt fra den lille Mini, og gransker man præstationerne står det klart, at bilen ikke ligefrem er nogen sprinter. Den bruger 12,2 sekunder om at nå 100 km/t og kører beskedne 185 km/t på toppen. Tilmed er gearingen indrettet således, at der skal gives godt med gas for ikke at hoppe i gang med markante kænguruspring, så BMW’en er ikke særligt let at køre. Gearing og mangel på muskler gør tilmed, at kørsel i by og på landevej er en evig røren med gearstangen efter det rette gear.

I byerne skal gearstangen helst blive i tredje. Kommer den op i fjerde, vibrerer maskinen voldsomt i de ekstremt lave omdrejninger. En frustrerende oplevelse, der ikke bliver bedre af en træls klang og voldsomme rystelser, når start-stop automatikken tænder motoren. Uha, sikke en svada...

Når det er sagt, er 114d et fornøjeligt transportmiddel, og når først du er oppe i fart, glemmer du det hurtigt. På motorvejen er bilen dejligt støjsvag, og undervognen er godt miks af sport og komfort. Heldigvis mest til den sportslige side, så den lille 114 er præcis så underholdende i skarpe sving som de kraftigere varianter.

Prisen med fem døre er 292.600 kr., og det er 27.000 kr. billigere end den mere overlegne og faktisk også mere økonomiske 116d i den særlige Efficient Dynamics Edition. De penge ville jeg uden tøven vælge at spendere… Men i øjeblikket sælger importøren 114d for kun 265.000 kr., og det kan selvfølgelig godt forrykke billedet, selv om det ikke kan ændre på, at modellen virker undermotoriseret.

BMW 114D

  • Pris: 292.600 kr. plus. lev.
  • Kampagnepris: 265.000 kr.
  • Forbrug: 24,4 km/l, EU-snit
  • Halvårl. grøn ejerafg.: 1.380 kr.
  • Motor: Firecyl. 1,6 dieselmotor
  • Effekt: 95 hk
  • Ydelse: 235 nm
  • Topfart: 185 km/t
  • 0-100 km/t: 12,2 sek.

Test af BMW 318d GT aut

25-11-2013: BMW 3-serie GT, ser spøjs ud, men kører forrygende og har plads til statsmænd bagi. Læs artikel

Test: Tre firmabiler med lavt forbrug

04-10-2012: Det er ved at være tid til, at rigtigt mange skal skifte firmabilen ud. Læs artikel

Test af BMW 116i

26-08-2011: BMW er klar med 2. generation af den lille 1-serie. Den byder på finpudsning af alle detaljer. Læs artikel

Nyhed: Det bedste fra Bayern - BMW klar med helt ny 7-serie

29-06-2015: Helt ny BMW 7-serie kan bl.a. betjenes via simple håndbevægelser og parkere selv. Læs artikel

Test: Premium-biler til børnefamilierne

12-04-2015: Test: Vi prøver den nye BMW 2-serie Active Tourer og faceliftet Mercedes B-klasse. Begge er de høje, praktiske og rummelige. Desværre er de også ret kostbare. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...