Find mere om:
Test af Audi A3 Sportback 1,6 TDI | bil.guide.dk

Diesel-drøm fra Audi

Den lille Audi A3 med ny 1,6-liters TDI-motor er helt fri for gamle diesel-skavanker.

Det er især ”powerpakken”, der gør testbilen interessant. Vi har her at gøre med den nyeste dieselmotor fra VW Group. En 1,6'er med masser af moment, nærmest silkeblød motorgang og kun 112 g CO2-udslip. Og det er netop denne kombination, der gør motoren så overlegen - power, lyd, udslip.

Bilen, vi har til test her, er altså den ny Audi A3 Sportback 1,6 TDI. Ud over at bilen udleder forholdsvis lidt CO2 - hvilket er godt for både samvittighed og image - går den 23,8 km på literen. Derfor koster den under 1.000 kr. pr. halvår i ejerafgift - hvilket i den grad er godt for økonomien.

Den nye motor producerer 105 hk. Det kan da ikke imponere nogen, tænker du måske. Og nej, 105 hk kan ikke imponere mange, men det kan 1,6'erens moment og især momentkurve.

Vel kan testbilen ikke give et accelerations-los, når man sætter i gang. Sådan er det bare - og det er ikke nødvendigt at lede efter det, for det er der ikke. 0-100 km/t klarer den på 11,7 sekunder, og topfarten på speedometeret løber ud ved 194 km/t. Men de to traditionelle nøgletal lyver om oplevelsen at køre bilen.

Seriøs acceleration


For A3 1,6 TDI opleves aldrig som en langsom bil, netop fordi motoren har et stort moment, der leveres over en stor spændvidde af omdrejninger. Det betyder, at bilen er klar til at accelerere seriøst både ved 1.500 o/min. og helt op 4.000 o/min. Et virkelig brugbart arbejdsområde på ca. 2.000 o/min. En benzinmotor, der svarer til TDI'en, har et effektivt område mellem 4.000 og 6.000 o/min., men almindelig kørsel foregår jo ikke så højt oppe på omdrejningsskalaen. Derfor er kræfterne ikke parat i samme grad i en benzinmotor som i en diesel. Og det er en af de væsentlige grunde til, at en dieselmodel kan være langt mere afslappende at køre end en benzinmodel.

Dernæst har denne 1,6-diesel et moment på 250 Nm - vi skal helt op i væsentligt større benzin for at finde et tilsvarende kraftoverskud.

Det er af præcis samme grund, at testbilen her føles absolut fit, når man kører ud over småvejene bare for at nyde bilen. Ud og ind, op og ned ad backroads - det er her, bilkørsel kan blive en ren fornøjelse. Og det er det i den metallicgrå A3.

Det skyldes ikke mindst A3'erens køreegenskaber. Fast afstemning af affjedringen, (McPherson for og tværsvingarme bag) plus klædelige og ”grippy” 17”-aluminiumfælge. Det er i sig selv ikke opsigtsvækkende teknik, men når Audi afstemmer, plejer det at fungere - og det gør det også i dette tilfælde.

Og inden vi forlader vurderingen af motoren: Selv en kold morgen starter den helt uden den karakteristiske diesel-raslen. Tro os - ingen diesellyde. Nærmest en silkeblød motorgang. Hvem skulle have troet, at Rudolf Diesels larmende motor til afløsning af dampmaskinen kunne tæmmes så meget.

Optimal oplevelse bag rattet


Kun når man sidder optimalt, kan man køre optimalt. Så enkelt er det. Og derfor er det lige så enkelt, at den nyeste udgave af Audi A3 scorer toppoint i denne disciplin.

Lad os først se på førersædet: Det er tilpas stort, og det yder støtte i rigelige mængder over det hele: Der bliver holdt nænsomt om ryg, læn og selv det yderste af lårene. Typisk for et sæde fra en bil fra VW Group er det fast på den behagelige måde - fast, men ikke hårdt og i hvert fald på ingen måde blødt. Og selvfølgelig kan det justeres i alle mulige retninger, inkl. justeringen ned i lav position. Her springer adskillige over, men ikke Audi.

Rattet kan justeres i alle fire retninger, og det kan justeres tilstrækkeligt både op og ud. Og da udgangsstillingen er hentet direkte fra facitlisten til ”Grundbog for kabineingeniøren”, er rattets placering perfekt.

Måske kunne en kører eller to måske ønske sig et lidt tykkere rat, men her er vi ovre i en smagssag. Derfor er der toppoint til kørestillingen.

Og det bliver ved i den øvrige vurdering af kabinen: Instrumenterne er lette og hurtige at læse, knapperne føles faste, fordi de er udført solidt. Køreren kan ikke få det bedre.

Begrænset bagsædeplads


Anderledes er det med bagsædepassagererne. Her rammer bilen altså ind i det faktum, at den trods alt ikke er større, end den er - husk på, at A3 også i Sportback-versionen er en bil i Golf-klassen.

Men plads er der i bagagerummet. Det er stort, det er udhulet, så der er rum til masser af bagage. Og da det i øvrig vitterligt er let at klappe sæderne op og ned, er der toppoint til den samlede kabine - ikke mindst takket være lækre materialer overalt, på instrumentbordet, på dørene, gulvet i bagagerummet ... ja, over det hele.

Det er i øvrigt værd at nævne, at netop denne motor var med til at sikre Volkswagen Passat en delt førsteplads i Tours store kåring af Årets Businesscar 2010. Her var Passat 1,6 TDI i et felt med bl.a. Opel Insignia, Ford Mondeo, Mazda 6 og den helt ny Peugeot 407 BlueLion.

Plus:

Lavt CO2-udslip

Køreegenskaber

Image

Minus:

Accelerationsevne

Begrænset plads på bagsædet

Pris over for VW Golf

Læs også: Audis smukke R8-tordenbrag

Audi A3 Sportback 1,6 TDI

A3 er den næstmindste modelrække fra Audi. A3, der står på samme teknik som VW Golf, placerer sig mellem den kommende A1 og A4.

Som udgangspunkt en forhjulstrukken hatchback, men findes desuden som cabriolet og som stationcar med navnet Sportback.

Desuden findes alle tre med Audis firehjulstræk. Udvalget af motorer er bredt, benzin fra 102 hk til 160 hk, diesel fra 105 til 170 hk. Priser fra 325.000 til 460.000 kr.

Audi A3 Sportback 1,6 TDI i tal

Type: 4-personers stationcar
Design: Frontmotor, forhjulstræk
Motordesign: 4-cylindret rækkemotor, turbo
Slagvolumen: 1,6 liter
Effekt: 105 hk ved 4.400 o/min.
Moment: 250 Nm ved 1.500 o/min.
0-100 km/t: 11,7 sek.
Topfart: 194 km/t
Forbrug i flg. EU-mix: 23,8 km/l
CO2-udslip: 112 g/km
Pris: 329.802 kr.
Lancering i DK: Nu

Nyhed: Audi gør A6 Avant lettere

23-05-2011: Dermed er stationcaren også blevet mere økonomisk. Den kommer til Danmark til september. Læs artikel

Test af Audi S4

20-10-2009: Superfamiliebil: Den nye Audi S4 har V6-motor med kompressor i stedet for V8. Alligevel er den hurtigere og mere økonomisk end forgængeren. Læs artikel

Nyhed: Luksusstationcar fra Audi

05-03-2015: Audi afviser, at en A9 er på vej. Flere konceptbiler tyder dog på det modsatte. I Genève viser man Prologue Avant. Læs artikel

Nyhed: Ny Audi kan blive elbilens gennembrud

09-08-2014: Premiere: Ny A3 e-tron er et imponerende opbud af velfungerende elbilteknik, der også duer i dagligdagen. En forventet pris på 420.000 kr. kan betyde et gennembrud. Læs artikel

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...