Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes G 63 AMG, Audi RS6.. | bil.guide.dk

Test af Mercedes G 63 AMG, Audi RS6 Avant

Test: Hold speederen nede og det vrede hvæs fra Audi RS6 og Mercedes E63 AMG S omsættes til forbrænding, udstødning og fart. Vi tester verdens to hurtigste stationcars på Jyllandsringen og en nordtysk motorvej.

Stationcar
AUDI RS6 AVANT
Audi

Stationcar
MERCEDES-BENZ E 63 AMG S
Mercedes

På papiret ligner de den perfekte pakkeløsning til den fartglade familiefar med et godt direktørjob.

Man tager de rummelige Audi A6 og Mercedes E-klasse i de respektive stationcarversioner, bestykker dem med et par bastante V8-motorer, strammer undervognene op og sætter trumf på med brede skærme og store fælge. Til sidst garnerer man med racer-detaljer som lakerede bremsecalibre, større luftindtag, sportssæder og klasker en hækspoiler på bagsmækken. Sådan - mere hverdagsduelig superbil fås næppe. Med børnevenligt bagsæde og et overdådigt bagagerum, så fruen kan besnakkes til at tro, at I bare køber en praktisk bil.

Eksorbitant dyre

Der er blot et problem: Testbilerne, Audi RS6 og Mercedes E63 AMG S koster hhv. 2,1 og 2,6 mio. kr.

Til gengæld kan de kalde sig verdens for tidens hurtigste stationcars, som uden problemer sætter den nye Porsche 911 Carrera S til vægs og kører lige op med Ferrari FF, når det gælder den klassiske spurt til 100 km/t.

Lad os lige få præsenteret duellanterne behørigt: Audi RS6 er testens billigste til 2.073.002 kr. plus levering og ekstraudstyr, mens Mercedes forlanger hele 2.588.200 kr. for E63 AMG med tilnavnet S.

Men mangemillionærer og Lotto-vindere læser jo også om biler. De har krav på at vide, hvilken bil de skal vælge, hvis ikke de vil vise alle millionerne i en Ferrari eller Lamborghini.

Efter en uges tid er det i hvert fald svært at komme tættere på en Ferrari med plads til hele familien og tysk pålidelighed, så tag med på en køretur i noget af det heftigste, den sydtyske bilindustri kan præstere.

Audi lettest at køre

Vi starter på Jyllandsringen, hvor vi får vi lov at slippe gækken løs og en perfekt tumleplads for hestekræfterne. Og indrømmet: Det var med let rystende knæ, vi drog af sted. Men med permanent firehjulstræk er det forbløffende nemt at udnytte de 560 hk i Audien og 585 af slagsen i Mercedes. Både når de tordner ned ad langsiden med samme buldrende baslyd i udstødningen som en amerikansk racerbil. Eller suser rundt i den gamle racerbanes halsbrækkende snævre sving.

Især det sidste er sjovt. Firehjulstrækket indgyder tillid, og giver mærkbart greb i kurverne. Bilerne kører som var der lagt skinner ned i asfalten, og styringen er snorlige.

B97526146Z.1_20140128144837_000+G8K9QBQJ.2-0.jpg

Men selvfølgelig er der forskelle. Audien er klart den letteste at svinge rundt med, og selv hvis man kaster de mest vanvittige manøvrer efter den, opfører RS6 sig som den godmodige onkel. Bevares, den kan da provokeres til at køre sidelæns, men selv langt ude over grænserne er den bemærkelsesværdig let at drøne rundt med. Morskaben skyldes også den otte-trins automatgearkasse, som skifter verdammt schnell.

Maskulin Mercedes

Så er der mere herrevogn over Brutalis, alias Mercedes AMG. Den har en skøn lethed over sig med en præcis og let styring, men kræver sin mand, når man slår antiskridsystemerne fra og bare gir den gas. Så svarer den lynhurtigt igen med bagenden og fordrer en rap chauffør for at rette op igen.

Fart er der på. Det kræver kun en beskeden bevægelse af anklen, før hastigheden bliver trecifret, og vi forlader naturligvis ikke racerbanen, før vi har testet, hvilken bil, som er hurtigst. Derfor liner vi op til et dragrace, selv om AMG på papiret kun tager 3,7 sekunder til 100 km/t, mod 3,9 sekunder i Audien.

Med firehjulstræk er det forbløffende nemt at udnytte kræfterne, selv om det småregner. Audien er lettest at få i gang, mens Mercedes har et lidt indviklet affyringssystem, kaldet Race Start, som fordrer, at man lige trykker på et par knapper i den rigtige rækkefølge.

Men af sted kommer vi - de første par meter har E-klassen tydeligvis gavn af, at elektronikken selv styrer sammenspillet mellem speedertryk og transmission og er foran, men RS6 følger godt med og selv efter tre forsøg registrerer vi ingen forskel ved 100 km/t.

Rasende racerlyd

Til gengæld blæses den sidste tvivl om bilernes fartevner væk med lyd, der kan vække de døde. Dyb, rumlende og potent. Her er afgjort flere heste i stalden end i hr. og fru normaldanskers leasede Audi eller Mercedes.

B97526146Z.1_20140128144837_000+G8K9QBQR.2-0.jpg

B97526146Z.1_20140128144837_000+GH59R5MD.2-0.jpg

Vi siger farvel til Jyllandsringen og de frække trin, som bilerne kunne præstere til asfaltens afdansningsbal og drager mod Nordtyskland for at køre stærkt.

Respekten er indbygget, for når de dukker op i medtrafikanternes bakspejl, kigger de forankørende ikke lang tid på det olme blik i forlygterne, før de trækker ind til siden.

Pludselig er hullerne i trafikken der, og vi har vejen for os selv, så langt øjet rækker. Hastigheden er 120 km/t på den tresporede vej, og vi kører ved siden af hinanden.

Højre pedal i bund, kraftig nedgearing og de to stationcars rykker som rovdyr med et sultent brøl fra V8-motorerne.

De første par sekunder kører Audi forrest, for dens otte-trins automatgear med dobbeltkobling reagerer bare kvikkere og mere smidigt end det syv-trins almindelige automatgear i Mercedes. Der går dog ikke længe, før AMG-udgaven er oppe på siden og vi følges ad helt op til 230 km/t, hvor vi stopper legen. RS6 og AMG S fortsætter ellers let op til 250 km/t, og har man brug for at køre hurtigere, kan de bestilles, så den elektroniske begrænsning fjernes, og topfarten stiger til 300 km/t.

Også komfortable

Vi kører tilbage på en landevej. Kører du alene, kan du overveje at sætte undervognen op til sport ved at dreje indstillingsknappen.

Det forvandler bilerne fra et par nogenlunde omgængelige sager til et par nyreknusende, brutale bæster.

Mere overraskende er det, at hvis man kærtegner speederen med samme følsomhed som Mario Gomez behandler fodbolden, belønnes man med fin komfort. Det er blot vigtigt at indstille bilerne til, ja, netop komfort.

Set i dét lys er Audi RS6 en vindertype, for den er i praksis ligeså sjov at køre, præcis så rap og en halv mio. kr. billigere. Begge er de uhyggeligt hurtige, men også ganske anvendelige i det daglige.

Er man prisfølsom, er der dog 250.000 kr. at spare ved at vælge E63 AMG med 557 hk i stedet, og den er stort set lige så hurtig.

Stationcaren lever i bedste velgående

AUDI RS6 AVANT

  • Pris: 2.073.002 kr.
  • Forbrug: 10,1 km/ l EU-snit
  • Grøn ejerafgift: 3.010 kr. halvårligt
  • Motor: 8-cylindret 4,0 liter benzinmotor
  • Effekt: 560 hk
  • Moment: 700 nm v.1.750 o/ min.
  • Topfart: 250 km/t (begrænset)
  • Kan justeres til hhv. 280 eller 305 km/t
  • 0-100 km/t: 3,9 sek.

MERCEDES-BENZ E 63 AMG S

  • Pris: 2.588,200 kr.
  • Forbrug: 9,5 km/l EU-snit
  • Grøn ejerafgift: 3.010 kr. halvårligt
  • Motor: 8-cylindret 5,5 liter benzinmotor
  • Effekt: 585 hk
  • Moment: 800 nm v.1.750 o/min.
  • Topfart: 250 km/t (begrænset)
  • Kan justeres til 300 km/t
  • 0-100 km/t: 3,7 sek.

Test af Audi RS6 Avant

25-04-2013: Stationcars er langt mere end fornuftige familiebiler. Audi har med den 560 hestes RS6 Avant lanceret en af verdens hurtigste af slagsen. Læs artikel

Nyhed: Audi, BMW og Mercedes i nyt våbenkapløb

01-02-2014: Superbiler: Der er udbrudt våbenkapløb i overhalingssporet på den tyske autobahn. Audi, BMW og Mercedes kæmper om at have den hurtigste firmabil på programmet. Foreløbig er Mercedes og Audi vinderne. Læs artikel

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel

Test af Audi Q7 3,0 TDI 272 hk

14-07-2015: Premiere: Den nye Audi Q7 er den største og lækreste Audi, du kan købe. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...