Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Mazda6 stationcar SKYACTIV-D 2,2 Optimum | bil.guide.dk

Nu er Mazda en af de bedste i firmaklassen

Den faceliftede Mazda6 rammer fornem balance mellem sport og komfort.

Stationcar
Mazda6 stationcar SKYACTIV-D 2,2 Optimum
Mazda

Et image som Japans sportslige svar på BMW forpligter. Det ved de hos Mazda, der stadig laver biler med køreegenskaber så skarpslebne som samuraisværd.

B971989809Z.1_20150527130553_000+GH1LAN8R.2-0.png

B971989809Z.1_20150527130553_000+GH1LANAF.2-0.jpg

For år tilbage blev det dog for meget i visse modeller, der var for hårdt spændt op med en betjening, der var lidt for maskinel. Men så blødte Mazda op på undervognen, så firmabilisterne fik øjnene mere op for de indre værdier i den store 6’er, der ellers er solgt mest til private. Med den nyeste generation fra 2012 kom der endnu mere balance i tingene, og med et omfattende midtvejs-facelift har 6’eren fået et gennemført premium-touch, både når vi taler om udstyr, attitude og køreegenskaber. Vi tester 6’eren som stationcar med topudstyret ”Optimum” og den store 170 hk-diesel, pris 484.900 kr. eller en beskatningsværdi på 405.606. kr. ved erhvervsleasing. Firmafolket vil nok rette blikket mod den veludstyrede Vision-model med 150 hk-diesel, som klarer 23,8 km/l mod 21,7 km/l i storebror. Den koster 404.990 kr. og har en beskatningsværdi fra 332.117 kr.

Avanceret udstyr

Her er standardudstyr som full-LED-forlygter, DAB-radio, elektronisk håndbremse, syvtommers touchscreen med Mazdas MZD Connect multimediesystem og en sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse. Optimum-udgaven har også head Up-Display, nøglefri start, lædersæder, Bose-anlæg, bakkamera, varme i bagsædet og automatisk nødbremse, som kan se bagud, og avanceret LED-lys, der blænder ned i dele af lysfeltet. Det er sjældent, vi nævner udstyret først, men den avancerede elektronik illustrerer, at Mazda er en meget seriøs spiller. Med spritnye modeller som den komfortable VW Passat og den sportslige Ford Mondeo på banen, er konkurrencen også hårdere end nogensinde. Her lægger Mazdaen sig mest op ad Mondeo.

B971989809Z.1_20150527130553_000+GH1LAN8S.2-0.jpg

B971989809Z.1_20150527130553_000+GH1LANAI.2-0.jpg

Det mest iøjnefaldende ved faceliftet er det nye instrumentbord og interiør med en finish, der med sine lækre materialer og præcise samlinger siger absolut premium. Den store centrale skærm med Mazdas logiske og letbetjente MZD-system og en startknap til motoren, som i bedste tyske stil er placeret oven på instrumentbordet, trækker op.

Passat-topmodel udfordrer BMW

Den overlegne attitude går igen i køreegenskaberne, hvor Mazda har optimeret styretøj, gearskifte og undervogn, så tingene på almindelig vej spiller sammen som en komfortabel og fast enhed, men styrer knivskarpt og med et knusende sikkert vejgreb i kurvekørsel.

Harmonisk motor

Mens andre bilfabrikker flittigt bruger turbo og laver mindre motorer, bibeholder Mazda lidt større motorer og sværger til mærkets Skyactive-teknologi, hvor dieselmotoren har en rekordlav kompression. Det virker overbevisende i testbilen, hvor vi også skulle høre rigtig godt efter for at registrere, at det overhovedet var en diesel.

B971989809Z.1_20150527130553_000+GH1LANAH.2-0.jpg

På vejen hentes momentet med de 420 Nm overbevisende og uden tøven. Det gør 6’eren til en fin langturskrydser, også set i lyset af, at vi indendørs sidder med fin støtte foran, har rigeligt med plads agterude, og kan råde over 522-liters bagagerum.

Firmabiler bliver flere og mere forskellige

Mazda6 stationcar SKYACTIV-D 2,2 Optimum

  • Pris: 484.990 kr.
  • Beskatningsmæssig værdi ved erv. leasing: 405.606 kr.
  • Forbrug: 21,7 km/l eu-snit.
  • CO2per km: 121 gram.
  • Grøn ejerafgift: 1.840 kr. halvårligt.
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,2 liter.
  • Ydelse: 175 hk.
  • Moment: 420 Nm.
  • Topfart: 221 km/t.
  • 0-100 km/t: 8,0 sek.

Mazda6 stationcar SKYACTIV-D 2,2 Optimum

  • Pris: 484.990 kr.
  • Beskatningsmæssig værdi ved erv. leasing: 405.606 kr.
  • Forbrug: 21,7 km/l eu-snit.
  • CO2per km: 121 gram.
  • Grøn ejerafgift: 1.840 kr. halvårligt.
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,2 liter.
  • Ydelse: 175 hk.
  • Moment: 420 Nm.
  • Topfart: 221 km/t.
  • 0-100 km/t: 8,0 sek.

Test af Mazda6 Stationcar 2,0

05-03-2015: Mazda har fornyet sin 6’er – først og fremmest med en ny kabine og en opdateret prisliste, der gør bilen ekstra konkurrencedygtig. Men det, der for alvor gør Mazda6 til en af vores favoritter i klassen, er dens lyst til sving og evne til at køre. Læs artikel

Test af Mazda 6 2,2 Vision

22-12-2013: Nummer 3: Mazda 6 er den mest velkørende i feltet, men den har også svagheder. Læs artikel

Test af den rigtige firmabil - BMW, Opel, Mazda eller Mercedes

19-10-2013: Har kongen af firmabiler – Passat Variant – en chance mod alle de nye konkurrenter? Svaret er gruppetestens største overraskelse. Læs artikel

Test: Tre solide stationcars fra Asien

17-12-2012: Firmabilisterne køber dem fra nye, mens de danske familier typisk vælger en brugt firmabil, som er tre år gammel. Vi har fundet tre aktuelle stationcars i den større mellemklasse. Læs artikel

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...