Find mere om:
Test af Mercedes C 180 | bil.guide.dk

Test af Mercedes C 180

Premiere: C-Klassen er den vigtigste Mercedes i Danmark. Nu kommer den som stationcar, og det tilføjer et praktisk stænk til den mest vellykkede Mercedes i mange år.

FRANKFURT

Efter snart et halvt år på markedet er den nye Mercedes-Benz C-Klasse klar som stationcar i september, og dermed fortsætter fornyelsen af stjernemærket og ambitionerne om at blive verdens største premium-brand.

Mercedes viderefører de mere skarpslebne designtakter fra deres C-klasse sedan i den nye stationcar, hvor designchef Gorden Wagener gennemfører den fornyelse af mærket, som skal gøre Mercedes mere ungdommelig, hvilket også gælder stationcarversionen af den mellemste Mercedesmodel, kaldet T. Samtidig slipper man for en væsentlig ulempe.

B971305888Z.1_20140826105626_000+GEFF07BF.2-0.jpg

Som sedan tilbyder C-klassen nemlig lidt kneben hovedhøjde ved bagsædet, men den skønhedsplet er fjernet i stationcarversionen, som koster 41.000 kr. mere i Danmark end sedanversionen.

I den tidligere model var prisspringet blot 30.000 kr., men den nye stationcar har som standard elektrisk åbning af bagklappen, og det kostede tidligere 10.000 kr. ekstra. Priserne starter ved 522.000 for basisversionen, C180 T. De mere vigtige beskatningsmæssige værdier ved erhvervsleasing ligger på 399.000 kr. for en 200 Blue TEC diesel med 136 hk, 440.000 kr. for 170 hk diesel og 419.000 kr., hvis man vælger 2,0 benzin og 184 hk.

Mercedes-cabriolet er skabt til Cannes

Ganske praktisk

Konkurrenterne til Mercedes’ nye stationcar er især BMW 3-serien og Audi A4, og den nye Mercedes rummer 490 liter i bagagerummet med sæderne i brug, svarende til konkurrenterne.

Bagsædet kan splittes op i forholdet 40-20-40 mod tidligere 60-40, alt efter om der er en, to eller tre passagerer på bagsædet.

B971305888Z.1_20140826105626_000+GEFF07BO.1-0.jpg

Samtidig byder modellen, som den første i sin klasse, på mulighed for luftaffjedring med niveauregulering – noget, som kan være en fordel med læs om bord. Bagsæderyglænet kan også lægges ned elektronisk med tryk på en knap, mens bagklappen kan åbnes ved at vifte foden under bagkofangeren og aktivere en sensor.

Under præsentationen kører vi først den nye hybridversion, kaldet C300 BluTEC HYBRID.

Mercedes C mod rivalerne

Den kombinerer dieselmaskinens 204 hestekræfter og massive moment med en 27 hestes elmotor, og det virker godt, for selve skiftene mellem de forskellige drivmidler sker, uden at man stort set kan mærke det, og med bilen i Eco-program og adaptiv fartpilot, spiller bil, batteri og drivlinje perfekt sammen.

Hybridteknikken har coasting-funktion, hvor dieselmaskinen slår fra helt op til 140 km/t., når man løfter foden fra speederen. Det er meget imponerende at se omdrejningstælleren, der lynhurtigt dykker til ’’0’’, mens bilen lydløst fortsætter.

B971305888Z.1_20140826105626_000+GEFF07CE.2-0.jpg

Hybriden koster 70.000 kr. mere end en 250C med samme dieselmaskine, men går op til 26,3 km/l mod 22,2 km/l. Det er ikke nogen forskel, der kan berettige prisspringet, men hvis man vælger hybriden, får man en uhyre støjsvag bil, hvor man ved meget bykørsel ofte kan liste rundt på strøm med dieselmotoren slukket.

I komfortens tjeneste

En anden nyhed er den adaptive fartpilot, Distronic Plus, der nu er så fintfølende, at C-klassen ubesværet følger bilen foran, også ved 90 graders sving i kryds, og på motorvej er den lynhurtig til at opdage, at bilen foran er trukket ind i højre spor, og der dermed er fri bane. Her mærker man, at Mercedes efterhånden har haft den slags udstyr i mange år, hvorfor teknikken er blevet forbedret markant fra generation til generation.

Efter et par timer i hybriden skifter vi til mindste benzinmotor og automatgear og må lidt overraskende sande, at de 156 hestekræfter faktisk rækker fint til bilen.

Selvfølgelig kan man sagtens bruge flere kræfter på motorvej i Tyskland, men motoren snerrer sundt, når man presser den på autobahn, og sympatisk for Mercedes-mærket, så kan selv de mindste motorer fås med alt det avancerede udstyr. Du bestemmer, om din C-klasse skal have lille motor og masser af luksusudstyr – i øvrigt en fornuftig disposition i en verden, hvor vi holder mere og mere i kø, og hvor meget kørsel handler om at slappe af og klare telefonsamtaler eller lytte til podcast. Bundsolid Mercedes C-klasse

Internet i bilen

Med C-klassen er internettet også for alvor rykket ind i Mercedes-bilerne.

Stationcaren er først med "Mercedes Connect Me", som via din telefon giver mulighed for at tjekke brændstof eller tænde for varmen m.m. Det er også muligt at kontrollere, om dørene er låst og med en udbygning af Connect Me kan man på telefonen direkte se, hvor man har parkeret bilen. Alle funktioner i systemet ventes først at være klar sidst på året i Danmark.

Alt i sikkerhedsudstyr kan leveres til bilen, men som standard kan bilen ikke bremse selv, det kræver en sikkerhedspakke, men man bliver trods alt i selv den mest skrabede udgave advaret om, at man er på vej til at støde ind i noget.

Mercedes har ingen planer lige nu om 6-cylindrede dieselmotorer til C-klassen, men inden længe kommer en opladningshybrid, der kan køre omkring 50 km på ren strøm.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Teknikken

Mercedes C 180

  • Pris: 522.000 kr.
  • Forbrug: 17,9 km/l EU-snit.
  • CO2-udslip: 130 gram.
  • Grøn ejerafgift: 830 kr. halvårligt.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 156 hk/5.300 omdr.
  • Moment: 250 Nm/1.250 omdr.
  • Topfart: 223 km/t.
  • 0-100 km/t.: 8,4 sek.

C-Klasse stationcar beskatningspriser:

  • C 200 Business (benzin): 419.000.
  • C 200 BlueTEC Business (diesel): 399.000.
  • C 220 BlueTEC Business (diesel): 440.000.

Alle priser er inkl. levering og Businesspakke, som indeholder: Metallak, 16" multieger letmetalfælge, fartpilot, sædekomfortpakke og stor brændstoftank samt integrerede barnesæder og sort ARTICO kunstlæder indtræk. Ønsker man automatgear er prisen +25.000 kr. i beskatningsgrundlaget.

Nyhed: Praktisk E-klasse med stilrene linjer

15-06-2016: Mercedes løfter sløret for den nye E-klasse stationcar, som lander herhjemme til efteråret. Læs artikel

Test af Mercedes CLA 200 Shooting Brake

14-04-2015: Premiere: Mercedes presser flere og flere modeller ud af samme platform. Nu er CLA Shooting Brake klar med mere plads til hovedet på bagsædet end i den almindelige CLA. Læs artikel

Test: Den bedste Mercedes lige nu

28-03-2015: Mercedes har ramt plet med C-klassen. Bilen er gået fra at være kedelig til klasseprimus. Læs artikel

Nyhed: Bagdelen er en fordel

20-06-2014: Mercedes C-klasse stationcar er større og mere ungdommelig, men vokser kun beskedent i bagagerummet. Læs artikel

Test af Mercedes G 63 AMG, Audi RS6 Avant

01-02-2014: Test: Hold speederen nede og det vrede hvæs fra Audi RS6 og Mercedes E63 AMG S omsættes til forbrænding, udstødning og fart. Vi tester verdens to hurtigste stationcars på Jyllandsringen og en nordtysk motorvej. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...