Find mere om:
Test af Mercedes CLA 200 Shooting Brake | bil.guide.dk

Forført af en Mercedes med perfekt bagdel

Premiere: Mercedes presser flere og flere modeller ud af samme platform. Nu er CLA Shooting Brake klar med mere plads til hovedet på bagsædet end i den almindelige CLA.

FRANKFURT

Smukkere, bedre og kun et lille nøk dyrere end den almindelige CLA. Sådan er Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, der populært sagt er en designerstationcar på basis af en almindelig CLA.

Med endnu en bil på platformen, der bærer A-Klasse, B-Klasse, GLA og CLA begynder foryngelseskuren hos det tidligere så rigide mærke at ligne den øvelse, som Mini har været igennem, hvor man sprøjter så mange forskellige modeller ud, at det kræver en MBA-eksamen at holde styr på dem.

B971950252Z.1_20150413113751_000+GL5JVOJ1.2-0.jpg

CLA opleves i den almindelige udgave som lidt vel tynd i kvalitetsopfattelsen, og det signalement er ikke blevet bedre, efter at den nye C-klasse har vist, at Mercedes mestrer kunsten at bygge solidt, elegant og velkørende. Så alternativet til en CLA Shooting Brake er måske i virkeligheden en C-klasse. Det vender vi tilbage til.

B971950252Z.1_20150413113751_000+GL5JVOIV.2-0.png

Merprisen for den sindssygt flotte CLA Shooting Brake er blot 15.000 kr. og et tilsvarende beløb i beskatning, så hvem, der fremover vil vælge en almindelig CLA, er et åbent spørgsmål, og efter en tur i CLA Shooting Brake er det korte svar: at det vil ingen.

Alt ved den nye model er nemlig bedre, og eneste minus er et lidt dårligere udstyr skråt bagud.

Mercedes’ familiebil kun på B-holdet

Priserne begynder ved 461.000 kr. for den lille CLA 180 med 122 hk benzinmotor. Her vil den kraftigere CLA 200 med 156 hk dog give mere mening til 513.200 kr., mens dieseludgaverne med hhv. 136 og 170 hk koster 530.600 kr. og 609.100 kr.

I det her segment er det dog erhvervsleasing, der rykker, og her er Mercedes virkelig blevet konkurrencedygtige. CLA 200 står således til 354.000 kr. i beskatningsgrundlag, mens 200 CDI er 10.000 kr. dyrere. En sammenlignelig C-klasse stationcar er cirka 50.000 kr. dyrere.

B971950252Z.1_20150413113751_000+GL5JVOJ0.2-0.png

Når designet i den grad lykkes, skyldes det den lange taglinje, der giver format til linjerne, selv om bilen fra B-stolpen og frem er identisk med den almindelige CLA.

Mere praktisk

Bag de smukke former gemmer sig et bagagerum, der kun er lidt større end i CLA, men da bagsæderne kan lægges ned, så er bilen mere praktisk, selv om bagagerummet blot er omkring 25 liter større. I alt er der 495 liter, hvilket er en anelse større end storebror, C-klassen. Når bagsædet lægges ned, vinder C-klassen dog med 1.510 liter mod 1.354 liter i CLA.

Bagsædet i CLA er lettere klaustrofobisk, og det er der ikke ændret ret meget ved i Shooting Brake, selv om der er fire cm mere hovedhøjde. Man sidder lavt med elendig støtte under lårene, og taget skråner ind mod midten, men skønhed koster også i bilbranchen.

B971950252Z.1_20150413113751_000+GL5JVOJ2.2-0.jpg

B971950252Z.1_20150413113751_000+GL5JVOJ3.2-0.jpg

Det længere tag koster lidt på vægtskålen, men det mærkes ikke i bilens køreegenskaber.

Støjende diesel

Testen af CLA Shooting Brake begynder i en topudstyret 220 CDI med 7-trins DCT-gear, og her er det slående, hvordan fornemmelsen af gammeldags diesel-sound finder vej til kabinen. Hånden på hjertet så virker CLA Shooting Brake med denne motor ikke ligefrem så premium, som stjerne-logoet stiller i udsigt, og man mindes om, at grundlaget for CLA er en A-Klasse.

Vi ryster fornemmelsen af og tager plads i, hvad Mercedes selv kalder deres ’’Entry Drug’’ til AMG-modellerne. Det er CLA 250 med 211 hestekræfter og firehjulstræk samt sportsundervogn.

Det er en uhyre fin kombination, og fordelingen af kræfterne mellem akslerne giver en anderledes fornemmelse bag rattet, og bilen virker langt mere harmonisk end med brovtende dieselhakker mellem forhjulene.

Vi slutter mødet med CLA Shooting Brake i AMG-versionen med fuld krigsmaling og 360 hestekræfter.

Kors, hvor er den hurtig, og selv om opsætningen i Shooting Brake er blødt en anelse op i forhold til den almindelige CLA, så er det stramme sager på Frankfurt og omegns hullede asfalt. Merprisen i forhold til en CLA 250 er små 400.000 kr., og det skal man være meget AMG-fikseret for at ville lægge.

Fra starten byder motorprogrammet i de almindelige udgaver på de firecylindrede 2,1-liters dieselmotorer på 136 hk og 170 hk samt de 1,6-liters benzinmotorer på 122 hk og 156 hk og en 2,0'er på 211 hk.

Overvej en C-klasse

Som CLA Shooting Brake holder der på pladsen i solen, er sammenligningen med en C-Klasse som stationcar ikke retfærdig. CLA’en er simpelthen i en skønhedsklasse, hvor en C-klasse overhovedet ikke kan være med, men så snart man kryber bag rattet og ikke kan se formerne, så er en C-klasse et oplagt alternativ og kun fra ca. 50.000 kr. dyrere i beskatningsværdi.

Den bedste Mercedes lige nu

Har man et stort kørselsbehov, lægger vægt på komfort og skal bruge lidt ekstra plads, er det en C-klasse, man bør gå efter, ellers er der ingen vej uden om den nye skønhed fra Mercedes.

JP var inviteret til Frankfurt af Mercedes.

Teknikken

Mercedes CLA 200 Shooting Brake

  • Pris: 513.200 kr. plus lev.
  • Beskatningsgrundlag: 354.000 kr.
  • Forbrug: 16,7 km/l.
  • CO2-udslip: 140 g. per km.
  • Motor: 2,0 benzin.
  • Ydelse: 156 hk/5.300 o/min.
  • Moment: 250 nm/1.250 o/min.
  • Topfart: 225 km/t.
  • 0-100 km/t.:8,8 sek.

Test: Den bedste Mercedes lige nu

28-03-2015: Mercedes har ramt plet med C-klassen. Bilen er gået fra at være kedelig til klasseprimus. Læs artikel

Nyhed: Praktisk E-klasse med stilrene linjer

15-06-2016: Mercedes løfter sløret for den nye E-klasse stationcar, som lander herhjemme til efteråret. Læs artikel

Test af Mercedes C 180

31-08-2014: Premiere: C-Klassen er den vigtigste Mercedes i Danmark. Nu kommer den som stationcar, og det tilføjer et praktisk stænk til den mest vellykkede Mercedes i mange år. Læs artikel

Test af Mercedes G 63 AMG, Audi RS6 Avant

01-02-2014: Test: Hold speederen nede og det vrede hvæs fra Audi RS6 og Mercedes E63 AMG S omsættes til forbrænding, udstødning og fart. Vi tester verdens to hurtigste stationcars på Jyllandsringen og en nordtysk motorvej. Læs artikel

Test af den rigtige firmabil - BMW, Opel, Mazda eller Mercedes

19-10-2013: Har kongen af firmabiler – Passat Variant – en chance mod alle de nye konkurrenter? Svaret er gruppetestens største overraskelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...