Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Skoda Fabia Combi Ambiente 1,2 TSI | bil.guide.dk

Skoda forfiner Fabia-modellen

Bilen har fået nyt liv med et facelift, hvor nye motorer giver mere kraft og bedre økonomi.

Folkelig og fornuftig. De ord har længe kunnet knyttes til Skoda Fabia. Nu kan tjekkerne også tilknytte et nyt i rækken, F for forfinet.

Det står klart efter en uge i selskab med en Fabia, der efter et midtvejs facelift har fået slebet de mest rustikke kanter af. Mest iøjnefaldende er den nye front med nye lygter, og et nyt instrumentbord med en mere lækker og blød finish, der bringer modellen helt på højde med den også faceliftede storebror, Octavia.

Hjertet i fornyelsen er dog det helt nye motorprogram med VWkoncernens firecylindrede 1,2 TSI benzinere og 1,6 TDI, der også suppleres af den trecylindrede 1,2 TDI, vi kender fra Polo Bluemotion, og som i Skodas Greenline-Combi-version skulle kunne klare 29,4 km/l, når den kommer i løbet af sommeren.

Perfekt motor

Vi testede en 1,2 TSI Combi med den næststørste motorversion på 86 hk og mellemudstyret Ambiente til en grundpris af små 178.000 kroner. Det er klart en helt rigtig motor til en bil som Fabiaen. Letløbende fra selv lave omdrejninger, masser af kraftoverskud i bytrafikken og dejlig blød i sin motorgang. Og så er den sparsommelig. På papiret klarer 1,2’eren 19,2 km/l. Og vi er ikke i tvivl om, at det tal er inden for rækkevidde. På en tur fra Jylland til København og retur lå Fabiaen således på imponerende 17,6 km/l i gennemsnit.

Det skete tilmed ganske behageligt. Nok er Fabia ikke en stor bil, men d en e r udhulet hulens godt. Bag rattet er kørestillingen høj og regulær, der er masser af luft i højden, og tingene fungerer logisk og gedigent.

Derfor er der da også mange mindre børnefamilier, der har investeret i en Fabia, hvor de 505 liter bagagerum rækker til det meste.

Hvis kørselsbehovet ikke er det store, er den lille perle af en 1,2 TSI på 86 hk nok for de fleste. Ved motorvejsfart og fuldt læs begynder motoren dog at være tappet for energi. Derfor kan der være ræson i at vælge udgaven med 105 hk, eller alternativt den fine 1,6 diesel der koster hhv. 10.000 kroner og 20.000 kroner ekstra.

Snusfornuft

Nogle vil måske anfægte, at Fabia med sit kantede design ikke hører til de mest strømlinede på markedet. Udstrålingen signalerer klart snusfornuft med stort S. Men når du sidder bag rattet, virker tingene bare. Og efter nogle dage falder du i ét med bilen som et helt naturligt stykke hverdagsværktøj.

Vælg som minimum Ambienteudstyret, der bl.a. omfatter aircondition, fartpilot, kørecomputer og varme i forsæderne. Testbilen var desuden udstyret med Plus-pakken til 10.000 kroner med bl.a. opgradering til klimaanlæg, lille læderpakke, og informationsdisplay, så du kan se km/l frem for l/100 km. Det er en god ting at få med, når du er i gang. I alle tilfælde er Skoda Fabia med fornyelsen en model, der er klædt på til et par år mere som et godt bud på en af hverdagens helte.

Skoda Fabia Combi Ambiente 1,2 TSI

Overblik

Pris: 187.675 kr.
Forbrug km/l: 19,2 km/l
Co2/km: 124 gram
Sikkerhed: 4 stjerner
Garanti: 2 år
L/B/H: 425/143/150 cm
Akselafstand: 247 cm
Ydelse: 86/4.800 omdr.
Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,2 liter
Moment: 160 Nm/1.500-3.500 omdr.
Topfart: 177 km/t
Køreklar vægt: 1186 kg
0-100 km/t: 11,7 sekunder
Bagagerum: 505/1485 liter

Kort og godt: Skoda Fabia er stadig en solid og fornuftig hverdagsslider. Den nye 1,2 TSI benzinmotor med turbo løfter modellen, der også er blevet mere indbydende og virker som en genfødt bil. Sådan burde Fabia have været fra starten.

Vurdering:

Test: Superb lægger sig ud

20-10-2009: Den nye Superb Combi byder på oceaner af plads og harmoniske linjer. Læs artikel

Test: Danmarks tre billigste stationcars

04-09-2012: Udbuddet af stationscars er ikke stort. Her er de tre billigste mini-herregårdsvogne i 2012. Læs artikel

Nyhed: Find den billigste stationcar

06-05-2011: Der kan nogle gange være penge at spare ved at vælge en større model, viser ny analyse. Læs artikel

Test af Skoda Fabia Combi greenline

07-12-2010: Skoda Fabia Greenline har mere end svært ved at leve op til løftet om at køre 29,4 km/l og må trækkes med en støjende motor. Købere bør overveje andet motoralternativ. Læs artikel

Nyhed: Prisen stopper Fabia RS ved grænsen

22-07-2010: Skoda Fabia RS er den hidtil hurtigste Fabia-model. Men den er for dyr til Danmark. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...