Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2.. | bil.guide.dk

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk.

Hybridbil/stationcar
Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort
Toyota

Hvornår begynder hybridbiler at give mening? Det sker, når resultatet ses på pengepungen. Derfor har Toyota Auris Hybrid for alvor fået fat. Den klarer på papiret op til 28,6 km/l, og det er noget, danskerne kan forstå, selv om den i praksis snarere kører omkring 18 km/l.

Faktisk valgte 6 ud af 10 Auris-købere i fjor en hybrid, og i år ventes endnu flere at købe en af modellerne, hvor benzinmotor og batteri spiller sammen. Den tendens hjælpes på vej af et facelift og den nylige afgiftsnedsættelse, som har skåret en halv snes tusinde af prisen, der starter fra 245.000 kr. Det er priser, som matcher den nye 1,2-liters turbobenziner, hvis man tager højde for, at hybriderne har klimaanlæg og automatgear, og importøren har endda fjernet dieselbrænderne fra programmet, da hybriderne er mere konkurrencedygtige.

VW giver Tiguan to elmotorer

Vi tester Auris i stationcarudgaven Touring Sports med mellemudstyret H2 Comfort til 279.990 kr. Det er en model, som med faceliftet har fået skarpslebet den ellers underspillede front med mere bid, mens interiørkvaliteten er løftet en tand. Her er de mest hårde plastflader gjort mere indbydende. Vi er ikke i tvivl om holdbarheden. Men det er langtfra klassens lækreste. Til gengæld har mediesystemet Toyota Touch, som er standard fra modeltrinnet, fået et løft med bedre grafik og hastighed.

Opgraderet motor

På hybridfronten har teknikerne optimeret den 1,8-liters benzinmotor på 136 hk – som stadig er en sugemotor – og batteripakken, så bilen nu får mere ud af dråberne.

Udgangspunktet er det samme; Du styrer transmissionen med et lille, letkørt joystickagtigt gearskifte, og så klarer teknikken resten. Hybriden kan som udgangspunkt køre et par km på ren strøm med en hastighed op til landevejskørsel, før benzinmotoren tager over, mens batteriet lades op, når du accelerer eller bremser. Opladningen spæder så til forbrændingsmotoren, så den nipper mindre til dråberne.

B972215489Z.1_20160216103630_000+GOOQPD9Q.2-0.jpg

Kunsten er at holde speederfoden så rolig som muligt, for så snart du accelererer, går motoren nærmest op i det røde felt og larmer som et tærskeværk. Det har især skurret i ørerne i de mindre Yaris Hybrid, mens Auris er bedre dæmpet. Det gælder også i testbilen, hvor vi dog ikke oplever den store forskel i forhold til forgængeren.

Det hele handler om kørestil. Hvis du doserer speederfoden rigtig, er Auris Hybrid den nærmest perfekte bybil, fordi du kan flyde med strømmen på indfaldsvejene og flette efter behag, mens bilen ruller lydløst på strøm i køkørsel.

Udfordring

I forhold til Yaris har Auris en ekstra trumf som komfortkonge på motorvejen. Her kræver den dog stadig rotorpiskende accelerationer for at følge trafikken, og det opleves uharmonisk i en bil, der ellers nærmest er pakket ind i velour. Det gælder også køreoplevelsen, hvor den smørbløde affjedring og sæder giver et hint mod franske biler af den gamle skole.

Kedelige hybrider? Ikke her ...

Opsætningen passer godt til det flydende hybridflow, men gør ikke Auris til den mest køredynamiske på markedet. Til gengæld er den praktisk og regulær – stationcaren rummer 530 liter bagage. Sammenlagt en pakke, som er værd at overveje. Toyota giver nemlig fem års garanti på hybriddelen og står inde for batteriet i 10 år. Du skal bare kunne leve med accelerationslyden.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

  • Pris: 279.990 kr. plus lev.
  • Forbrug: 27,8 km/l
  • CO2 per km: 83 gram
  • Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt
  • Motor: Benzinmotor på 1,8 liter
  • Systemydelse: 136 hk omdr. (benzin- og elmotor)
  • Moment: 142 Nm/4000 omdr.
  • Topfart: 175 km/t.
  • 0-100 km/t.: 11,2 sek.

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel

Test af Toyta Auris Touring Sports

16-02-2014: Test: Endelig har Toyota igen en Corolla-størrelse stationcar i programmet. Designet ser måske skarpt ud, men løsningerne overrasker ingen. Læs artikel

Test af Toyota Auris Touring Sports

05-09-2013: Toyota Auris Touring Sports har praktisk indretning. Hybridudgaven er bedst. Læs artikel

Test af Hyundai i40 1,7 CRDI Style, Toyota Avensis 2,0 D-4D DPF T2 Touch Stationcar

16-04-2012: Toyota har strammet slipset med faceliftet Avensis, der møder udfordreren Hyundai i40. Læs artikel

Test af Toyota Avensis

25-05-2016: Faceliftet Avensis holder sig ung med ny dieselmotor, mens benzinmotor trækker ned. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...