Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4DPF.. | bil.guide.dk

Test af Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4DPF T2 Plus

Toyota Auris stationcar, vi tester med den 126 hk dieselmotor, byder ikke på overraskelser, men har en indbygget soliditet.

Stationcar
Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4DPF T2 Plus
Toyota

En praktisk og rummelig stationcar med en skarp profil, og køreegenskaber til den bløde side. Det er den nye Toyota Auris Touring Sports i en nøddeskal.

Den rummelige mellemklassemodel er bilen, som mange Toyota-fans har sukket efter længe. Mens konkurrenterne i årevis har haft en mere familievenlig bil i den størrelse på programmet, har det japanske mærke måtte henvise børnefamilierne til Verso-modellerne eller den større Avensis.

Resultatet er vellykket, og fornemmelsen vokser efter nogle dage i selskab med testbilen, en 2,0 liters diesel med 126 hk og mellemudstyret T2 Plus. Pris 303.990 kr.

I en tid, hvor bilfabrikkerne rendyrker de enkelte mærkers DNA, sigter Toyota mod at være brandet, som først og fremmest byder på soliditet. De kantede former dækker nemlig over en meget regulær kabine, hvor bagagerummet med sine 530 liter og en praktisk dobbeltbund er tilstrækkelig for de fleste.

B97624959Z.1_20140409124559_000+GD2BPDVN.2-0.jpg

Vi er dog stadig et stykke fra en af klasseduksene, VW Golf Variant, der byder på hele 605 liter. Til gengæld har Toyota en prisfordel, da den nærmest sammenlignelige Golf Variant Trendline med en lille 105 hk diesel koster godt 310.000 kr.

Danmarks billigste stationcar

Traditionelt interiør

Tilbage i Auris kan vi konstatere, at det skarptskårne ydre modsvares af et mere traditionelt og lettere bombastisk instrumentbord.

Tingene fungerer for så vidt godt, men virker også noget oldschool over for flere af konkurrenterne, lige som finishen med den visse steder tynde og hårde plast ikke er på højde med alle.

I midten dominerer berøringsskærmen med Toyotas Touch-system, der var hipt for et par år siden, men nu virker antikvarisk.

Toyota har dog netop lanceret anden generation med bedre opløsning, flere funktioner og Mirror Link, hvor funktionerne fra smartphonen spejles. Og til gengæld kan Toyota byde på en hot spot-funktion med internet, der er installeret i bilen og som koster godt 2.600 kr.

Det er super, når familien skal på langtur med en ladning iPads ombord. Det kræver blot, at man indsætter sit eget Sim-kort, så kan senderen trække fem enheder.

På vejen er der lagt op til komfort med en forholdsvis blød affjedring, der meget godt modsvarer bilens godmodige fremfærd.

Vi kommer lige fra dobbelttest af mere sportslige konkurrenter som Honda Civic Tourer og Seat Leon ST, og forskellen de mere skarpe og velkørende konkurrenter, illustrerer spændvidden i klassen. Stationcars med overnaturlige fartevner

Gelinde motor

De familier, som har kig på en Auris Touring Sports, har formenlig også været forbi Kia for at studere stationcarudgaven af den vellykkede Ceed, hvis bagagerum matcher. Den er i højeste udstyrsniveau og med en tilsvarende motor en snes tusinde kr. billigere end testbilen.

Toyotas teknikere har løbende justeret videre på den kendte diesel, som klarer 22,7 km/l, hvilket er okay. Den gør til gengæld arbejdet ganske gelinde og smidigt.

To stationcars med stil og lavt forbrug

Med et standardudstyr som Toyota Touch systemet, parkeringsassistent, LED-kørelys, multifunktionsrat og klimaanlæg, er det meste med i pakken. Men først og fremmest får du den indbyggede fornemmelse af soliditet og en no-nonsense brugervenlighed i hverdagen.

Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4DPF T2 Plus

  • Pris: 303.990 kr.
  • Forbrug: 22,7 km/ l EU-snit
  • CO2 per km: 115 gram
  • Grøn ejerafgift: 1.220 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter
  • Ydelse: 124 hk/3.600 omdr.
  • Moment: 310 Nm/1.600-2.400 omdr.
  • Topfart: 195 km/t
  • 0-100 km/t: 10,5 sek.

Test af Toyta Auris Touring Sports

16-02-2014: Test: Endelig har Toyota igen en Corolla-størrelse stationcar i programmet. Designet ser måske skarpt ud, men løsningerne overrasker ingen. Læs artikel

Test af Toyota Avensis

25-05-2016: Faceliftet Avensis holder sig ung med ny dieselmotor, mens benzinmotor trækker ned. Læs artikel

Test af Toyota Auris Touring Sports

05-09-2013: Toyota Auris Touring Sports har praktisk indretning. Hybridudgaven er bedst. Læs artikel

Test: Tre solide stationcars fra Asien

17-12-2012: Firmabilisterne køber dem fra nye, mens de danske familier typisk vælger en brugt firmabil, som er tre år gammel. Vi har fundet tre aktuelle stationcars i den større mellemklasse. Læs artikel

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...