Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Toyota Avensis | bil.guide.dk

Test af Toyota Avensis

Faceliftet Avensis holder sig ung med ny dieselmotor, mens benzinmotor trækker ned.

Stationcar
Toyota Avensis Touring Sports 2,0 D-4D T2 Premium
Toyota


Stationcar
Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Valvetronic T2
Toyota


Stabilitet og fornuft.

Det er ord, som går igen efter nogle dage i selskab med den faceliftede Toyota Avensis, vi tester i stationcar-udgaven, Touring Sports, med T2-business Premium-udstyr og en 2,0-liters dieselmotor på 143 hk hentet fra BMW samt den mere bedagede 1,8-liters benzinmotor med 147 hk, der har fået en lille opgradering, med almindeligt T2-udstyr. Pris; hhv. 460.000 kr. samt 390.000 kr. plus levering. Skatteværdierne ved erhvervsleasing er 330.000 kr. og 285.000 kr.

B972064580Z.1_20150826125351_000+GRGN8HUB.3-0.png

B972064580Z.1_20150826125351_000+GRGN8I35.3-0.png

Avensis er en komfortabel og solid arbejdshest, der formentlig kan køre dig til verdens ende. Men den byder heller ikke på begejstring eller store følelsesmæssige udsving. Soliditeten er helt bevidst rendyrket fra Toyota, der fisker i de vande, Skoda Octvia svømmer rundt.

Topkarakter til markedets bedste stationcar

Modellen fra 2008 har fået en så grundig overhaling, at den opleves en halv generation yngre. Det vises med en ny front og bagende, der lægger sig op af mærkets mere strømlinede linje, nyt interiør, opstrammet undervogn og styretøj og to dieselmotorer fra BMW, hvor den mindre, mere livlige er på 112 hk.

Kedelig benzinmotor

Automatisk nødbremse er nu standard, og fra T2-udstyret er en sikkerhedspakke med aflæsning af vejskilte, advarsel ved vognbaneskift og automatisk nedblænding af forlygterne med. Sikkerhedspakken er et stort plus. Men vejstribealarmen er for sensibel, så vi slog den fra. Den teknologi skal være nuanceret og er tilsyneladende ikke helt færdigudviklet endnu.

B972064580Z.1_20150826125351_000+GRGN8I0Q.3-0.jpg

B972064580Z.1_20150826125351_000+GRGN8I0P.2-0.jpg

På vejen opleves Avensis mere spændstig end forgængeren, men den er stadig til den komfortable frem for sportslige side. Den 143 hk diesel, som ventes at blive favoritten hos firmafolket, er et klart fremskridt i forhold til Toyotas mere grovkornede 2,2-liters sag; den trækker blidt igennem og leverer momentet på de 320 Nm fra 1.750-2.250 omdrejninger og klarer pæne 21,7 km/l. Du skal dog arbejde noget med gearstangen, og motoren kan godt knurre under acceleration.

Her er fem vilde power-stationcars

Mens den faceliftede Auris får Toyotas nye 1,2- liters benzinmotor med turbo og indsprøjtning, som matcher de europæiske konkurrenter, har Avensis indtil videre kun de bedagede 1,6- og 1,8- liter sugemotorer. Den 1,8-liters sag trækker mere rent igennem end forgængeren, men den mangler elasticitet og gør bilen mere kedelig og bedaget end den er. Forbruget på 16,1 km/l er ikke optimalt efter dagens standard. Motoren betyder mere end du tror, og det er synd for Avensis, som ellers har fine kvaliter..

B972064580Z.1_20150826125351_000+GRGN8I22.2-0.jpg

Det sikre valg

Med sine 4,82 meter, en akselafstand på 2,70 og et bagagerum på 543 liter byder stationcaren på masser af plads til børnefamilier. Bag rattet har den store Toyota en finish, der er løftet en tand i forhold til før. Den er indbydende uden at være premium-lækker. Koncernens nye multimedie system er også velfungerende og menuerne nemme at finde rundt i. På bundlinjen står en Toyota Avensis, som er det sikre og økonomiske velfunderede, men også lidt underspillede valg. Men spændende som en Ford Mondeo eller VW Passat er den ikke.

Guide: Vælg den bedste firmabil

Toyota Avensis Touring Sports 2,0 D-4D T2 Premium

  • Pris: 459.990 kr. plus levering
  • Beskatningsværdi: 329.990 kr.
  • Forbrug: 21,7 km/l
  • CO2 per km: 120 gram
  • Ejerafgift: 1.840 kr. halvårligt
  • Ydelse: 143 hk
  • Moment: 320 Nm/1.750-2.250 omdr.
  • Topfart: 200 km/t.
  • 0-100 km/t.: 9,8 sek.

Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Valvetronic T2

  • Pris: 389.990 kr. plus levering
  • Beskatningsværdi: 284.990 kr.
  • Forbrug: 16,1 km/l
  • CO2per km: 143 gram
  • Ejerafg: 1.190 kr. halvårligt
  • Ydelse: 147 hk
  • Moment: 180/4.000 omdr.
  • Topfart: 200 km/t.
  • 0-100 km/t.: 9,7 sek.

Toyota Avensis Touring Sports 2,0 D-4D T2 Premium

  • Pris: 459.990 kr. plus levering
  • Beskatningsværdi: 329.990 kr.
  • Forbrug: 21,7 km/l
  • CO2 per km: 120 gram
  • Ejerafgift: 1.840 kr. halvårligt
  • Ydelse: 143 hk
  • Moment: 320 Nm/1.750-2.250 omdr.
  • Topfart: 200 km/t.
  • 0-100 km/t.: 9,8 sek.

Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Valvetronic T2

  • Pris: 389.990 kr. plus levering
  • Beskatningsværdi: 284.990 kr.
  • Forbrug: 16,1 km/l
  • CO2per km: 143 gram
  • Ejerafg: 1.190 kr. halvårligt
  • Ydelse: 147 hk
  • Moment: 180/4.000 omdr.
  • Topfart: 200 km/t.
  • 0-100 km/t.: 9,7 sek.

Test af Toyota Avensis

29-01-2009: Toyota Avensis i tredje generation er slankere at se på, lettere til bens og ikke mindst billigere end den populære forgænger. Krisen kradser også i det japanske. Læs artikel

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel

Test af Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4DPF T2 Plus

17-04-2014: Toyota Auris stationcar, vi tester med den 126 hk dieselmotor, byder ikke på overraskelser, men har en indbygget soliditet. Læs artikel

Test af Toyta Auris Touring Sports

16-02-2014: Test: Endelig har Toyota igen en Corolla-størrelse stationcar i programmet. Designet ser måske skarpt ud, men løsningerne overrasker ingen. Læs artikel

Test af Toyota Auris Touring Sports

05-09-2013: Toyota Auris Touring Sports har praktisk indretning. Hybridudgaven er bedst. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...