Find mere om:
Tesla med Autopilot: Nu kan du køre uden.. | bil.guide.dk

Tesla med Autopilot: Nu kan du køre uden hænder

Elbilsproducenten er klar med et system kaldet Autopilot, som gør bilen delvist selvkørende. Vi tester det og er ganske imponerede.

Slip rattet, og lad bilen overtage kørslen.

Det er hjørnestenen, når vi taler om selvkørende biler. Og en mulighed, som er rykket et skridt nærmere med den nyeste aftapning af den elektriske Tesla S med Autopilot.

Her kan bilens elektronik nemlig delvist overtage kørslen. Det er et system, der i længere tid har været hypet på nettet, hvor unge udenlandske vovehalse har lagt videoer ud, som viste en kørende bil med dem selv på bagsædet.

B972149988Z.1_20151201100049_000+G8TPDSBH.2-0.jpg

Vanvid, vil vi sige efter et par dage i selskab med en Tesla P90D, som alligevel imponerer; på lige vej kan du faktisk køre længe uden at røre rattet.

Til gengæld bliver systemet sårbart, når vejstriberne forsvinder, hvor der er flere vognbaner eller skarpe sving, hvor bilen kan ende på slingrekurs.

Rent praktisk fungerer bilen ved, at den adaptive fartpilot (som retter farten ind efter forankørende) spiller tæt sammen med en vognbaneassistent, der holder os inden for de hvide vejstriber.

Sådan kører den selvkørende bil

Autopilot er legende let at betjene. Et ratsymbol i displayet viser, når vejen er egnet, og så skal du trykke tre gange på en stilk, og vi er kørende, her midt på Genvejen syd for Aarhus.

Vi mærker, at rattet får sit eget liv og blidt holder bilen lige mellem striberne, mens fartpiloten, som er indstillet til 60 km/t., følger de forankørende. Vores færd kan følges på et display, hvor vejstriberne er markeret, ligesom vi kan se, når bilens sensorer og kameraer leder efter nye striber og holdepunkter.

Næsten naturstridigt

Nu er det nu. Vi lader fingerspidserne slippe rattet, forberedt på at kunne gribe ind, hvis der skulle opstår situationer. Det virker grænseoverskridende og nærmest naturstridigt at slippe rattet. Og vi skæver nervøst til de modkørende lastbiler. Men bilen ligger støt midt på vognbanen og følger de forankørende op og ned i hastighed.

B972149988Z.1_20151201100049_000+G8TPDSBG.2-0.jpg

Ved grønt lys i lyskryds smutter den med over, mens du selv skal bremse ned ved rødt lys. Men hvis der er en bil foran, følger den bare den ned i fart med den adaptive fartpilot, som også kendes fra mange andre biler i dag.

Bløde sving er ikke noget problem, her følger bilen med, mens både motorvejstilkørsler og rundkørsler sætter deres begrænsninger.

Faktisk findes systemer a la Teslas både hos bl.a. Mercedes, Audi og Volvo, hvor det eksempelvis kan fås til den nye XC90. Forskellen er blot her, at du får en kraftigere advarsel få sekunder efter, at du slipper rattet, og så slår selvstyrefunktionen fra.

B972149988Z.1_20151201100049_000+G8TPDSBF.2-0.jpg

Det sker ikke i Teslaen. Den har også en alarm, som lyser, når du tager hænderne fra rattet, mens du bliver gjort opmærksom på, at du skal kunne reagere og styre bilen. Men den hyler først, hvis bilen vurderer, den ikke længere selv kan styre, eller der opstår en farlig situation.

Når vejstriberne forsvinder i den ene side, for eksempel ved buslommer, begynder styresystemet at få det svært, og bilen slingrer let, men vi kan se, at kameraer og sensorer forsøger at finde fodfæste længere fremme, og det lykkedes imponerende ofte.

Svært uden vejstriber

Der er dog begrænsninger, ligesom ved forgreninger med flere vognbaner. Her skal du hjælpe bilen på vej med rattet. Ellers bliver den også forvirret og slingrer. Meget forståeligt, for den ved ikke, hvor vi skal hen.

Til gengæld klarer den fint mørke og let regn.

Systemet er helt i sit es på motorvejen, hvor du bare kører ligeud.

Færdselslov halter efter førerløse biler

Et indbygget system, hvor du overhaler med et tryk på afviserkontakten samtidig med en berøring af rattet, virker også fint. Men forekommer noget overflødigt, selv om du opnår rutine efter nogen kørsel.

Da vi må ned i tempo og ruller af sted i kø med 30 km/t. på grund af et færdselsuheld længere fremme, viser systemet sin styrke. Her er det helt perfekt.

Den danske Tesla-importør pointerer, at funktionerne i den nye Tesla S ikke er tænkt som en selvkørende bil – endnu. Det er først og fremmes en bil, der skal give mere sikkerhed og bekvemmelighed.

»Det er ikke en selvkørende bil. Men en bil, hvor den adaptive fartpilot spiller sammen med lane assist,« konstaterer Esben Pedersen,« som er nordisk pressechef for Tesla.

Bliver udviklet

»Hardwaren i bilen er forberedt til at være 100 pct. selvkørende, mens softwaren og lovgivningen endnu ikke er parat,« siger Esben Pedersen, som pointerer, at systemet i sit nuværende udviklingstrin er beregnet til at være en mellemting mellem komfort og sikkerhed.

»Bilen scanner i alle tilfælde 360 grader, så den hjælper føreren og vil være med til at forhindre en del af de uheld, som sker i dag, især ved lav hastighed,« siger Esben Pedersen. Veldrejet fremtidsvision

Tesla har meget behændigt kaldt systemet for en ”beta-version”. Så der kan udvikles meget mere på det.

»Vores biler verden over kører 1 million km om dagen, og erfaringerne herfra bruges til at udvikle systemerne,« siger han

Teslas Autopilot

Sådan virker det

  • Tesla S er udstyret med en række sensorer og kameraer og radar.
  • De er en del af et system med en vognbaneassistent, der holder bilen inden for vejstriberne, og en adaptiv fartpilot, som kan følge forankørende biler op og ned i hastighed. De spiller sammen med Autosteer, som styrer bilen, kollissionsadvarsel og advarsel for blinde vinkler.
  • Samtidig kan bilen også scanne, om der er plads nok i en parkeringsbås, og selv parkere.
  • Systemet kan tilkøbes nye modeller eller findes som en softwareopdatering til de modeller, som har haft den rigtige hardware installeret fra starten.

Guide: Sådan kører den selvkørende bil

03-07-2015: Det er et stykke ude i fremtiden – men alligevel: Allerede nu findes den selvkørende bil faktisk, og vi har prøvet den. Men lad os sige det med det samme: En selvkørende Tesla S kører ikke så blødt og lækkert som en fører af kød og blod. Læs artikel

Nyhed: Du må gerne køre uden hænder

01-12-2015: De selvkørende biler kommer. I en Tesla S med Autopilot kan du køre uden at røre rattet, og det er tilladt ifølge loven. Læs artikel

Nyhed: Her er den flyvefærdige Tesla X

24-03-2016: Nu er den endelige Tesla X klar. Den har mulighed for anhængertræk, værn mod biologiske våben og en rækkevidde på op mod 470 km. Læs artikel

Nyhed: Sikkerhedsudstyr er første skridt mod selvkørende biler

27-07-2015: Teknologi: Tesla, Volvo og Ford er klar med sikkerhedsudstyr, som gør bilen delvist selvkørende. Den udvikling munder ud i helt autonome biler. Læs artikel

Guide: Grænseoverskridende Tesla

02-07-2015: Reportage: Nu kan du oplade en elbil undervejs hele vejen ned gennem Europa. Vi ser, om en Tesla S P85D kan stå distancen på en tur fra Aarhus til Hamborg – og retur. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...