Find mere om:
Kør sikkert med tagboks | bil.guide.dk

Kør sikkert med tagboks

Tagboksen kan være en oplagt løsning, når familien kører på ferie, men det kan gå ud over sikkerheden.

Danskerne er vilde med kør-selv-ferie – op mod halvanden million forventer at trille af sted på ferie i løbet af sommeren, viser en undersøgelse fra Applus Bilsyn. Hvis familiens bil ikke er tilstrækkeligt stor til både at rumme børn og bagage, kan en tagboks være en fornuftig løsning, mener Peter Sahl, der er teknisk konsulent hos bilejernes organisation, Fdm. Han gør dog opmærksom på, at der er en lang række ting, der er vigtige at være opmærksom på, hvis bilens tag inddrages til bagage.

»En tagboks er jo en drønsmart ting. Den kan frigive plads i kabinen, og nogle af de nyere modeller kan eksempelvis åbnes i begge sider, så det er let at tilgå bagagen. De fleste er helt indforståede med, at det naturligvis går ud over brændstofforbruget, når der kommer en tagboks på bilen, men færre er klar over de store sikkerhedsmæssige konsekvenser, det kan have,« siger Peter Sahl fra Fdm.

Hævet tyngdepunkt

Han forklarer, at det er uhyre vigtigt, at man udnytter tagboksen til at komme af med nogle af de ting, der fylder meget, men som ikke har en nævneværdig vægt. Det kan eksempelvis være dyner og puder.

»Hvis bagagen i tagboksen er for tung, kan det flytte markant på bilens tyngdepunkt. Det betyder, at hvis du kommer i en situation, hvor du skal undvige eller dreje skarpt, vil bilen opføre sig anderledes,« lyder det fra Fdm's tekniske konsulent.

Find rundt i junglen af elektroniske støttehjul til bilen

Det højere tyngdepunkt kan forstærkes yderligere, hvis bagagen i boksen ikke er spændt tilstrækkeligt fast, da der så skabes en centrifugalkraft ved en undvigemanøvre, som kan få bilen til at skride ud og i værste fald vælte.

»I de fleste tagbokse finder man nogle lastremme, som kan holde bagagen fast inde i boksen. Dem skal man sørge for at bruge. Desuden er det en god idé at placere nogle bløde ting forrest i boksen – for eksempel bløde tasker eller soveposer – som kan forhindre hårde ting i at ryge ud gennem fronten på boksen i tilfælde af en kollision,« anbefaler Peter Sahl.

Boks med begrænsninger

Selv om det ville være praktisk, kan der ikke placeres uanede mængder i en tagboks. Både tagboksen og bilen har begrænsninger for, hvor meget bagage der kan placeres oven på bilen. For selve bilens vedkommende kan begrænsningerne gå helt ned til 40 kilo inkl. tagboks, mens andre bilmodeller kan klare op til 75 kilo. Dette kan man finde informationer om i bilens instruktionsbog.

Hvis tagboksen endnu ikke står klar i garagen, anbefaler Peter Sahl, at man tjekker de seneste testresultater, før man kaster sig ud i et køb. Skal du eje eller leje tagboksen?

»Der er stor forskel på kvaliteten. Nogle er sikre, og andre er bestemt ikke. Der er ikke entydigt sammenhæng mellem pris og kvalitet, så man skal ikke bare gå efter den dyreste. Man kan sagtens blive snydt, så det er væsentligt at tjekke de seneste tests,« anbefaler Fdm-konsulenten.

På fdm.dk/biludstyr kan du finde de seneste tests og flere gode råd til køb, montering og pakning af tagbokse.

Testresultat

En af de seneste tests er udført af svenske Testfakta, som har set nærmere på en lang række tagbokse. Og testen viser, at de smarte tagbokse er alt andet end smarte, når uheldet er ude. Selv om tagboksene var monteret korrekt, og bagagen inde i boksene var spændt fast efter forskrifterne, var det de færreste af boksene, der blev på deres plads i den simulerede ulykke, hvor de med en last på 50 kg blev udsat for, hvad der svarer til en kollission ved 40 km/t.

B972291702Z.1_20160518124847_000+GS2TAVF8.1-0.jpg

Seks ud af de syv testede bokse løsnede sig fra taget, og i fire af tilfældene enten åbnedes tagboksen helt eller også fløj hele boksen af bilen.

B972291702Z.1_20160518124847_000+GS2TAVEV.1-0.jpg

Endnu værre blev det naturligvis, da Testfakta udførte samme forsøg med den maksimalt tilladte vægt, som i de fleste tilfælde er omkring 75 kg. Samtlige tagbokse løsnede sig mere eller mindre, og i de fleste tilfælde fortsatte bagagen sin fremdrift efter den simulerede ulykke.

Til gengæld klarede de fleste af tagboksene sig fint i en regnvejrstest, hvor kun få af boksene tog en smule vand ind.

B972291702Z.1_20160518124847_000+GS2TAVFA.1-0.jpg

Den absolutte testvinder blev Thule XL Motion, mens den ringeste i feltet blev Mekonomen 460, som hverken klarede crashtesten eller regnvejrstesten. Sidstnævnte sælges dog ikke på det danske marked. Vi har herunder udvalgt tre af boksene fra testen, som sælges i Danmark.

ModelLiterPrisKarakter (1-5)
Thule XL Motion4603.799,-4,5
Biltema 4504501.999,-3,3
Packline NX 1953804.495,-3,1

Kilde: Testfakta

FÅ STYR PÅ BOKSEN

  1. Tjek bilens maksimale tagvægt.
  2. Mål bilens nye højde, og opbevar en reminder i bilen.
  3. Placér bløde tasker forrest i tagboksen.
  4. Benyt altid fastspændingsremme.
  5. Tænk på, at bilen er mere vindfølsom, og at bilens tyngdepunkt er hævet, så sæt farten ned i sving.
  6. Placér meget tunge genstande i bilen – ikke i tagboksen.
  7. Placér fugtfølsom bagage i bilen.
  8. Efter få kilometers kørsel skal boksens fastspænding kontrolleres.
  9. Fjern boksen, når den ikke benyttes mere.
  10. Vask den efter brug, da f.eks. salt kan ødelægge boksen.

Kilde: FDM

Nyhed: Ny type autostole er mere sikre

11-06-2016: Skrappere krav og ny standard løfter overliggeren for børnesikkerheden i autostole. Læs artikel

Nyhed: Firehjulsstyring – mere sikkerhed

30-04-2016: Både for- og baghjul drejer på den nye Renault Mégane GT. Læs artikel

Nyhed: Billige autostole er farlige og fyldt med skadelige stoffer

23-10-2014: FDM har testet 11 discount-autostole, som kan købes på nettet og som spotvarer i supermarkederne. Læs artikel

Test af Volvo V40 T3

28-10-2012: Køreegenskaber, design og sikkerhed spiller godt sammen i Volvos nye V40. Læs artikel

Nyhed: Bilka-bulen kan blive yderst kostbar

24-01-2012: Nye bilers elektroniske støttehjul kan gøre selv småskader uventet dyre, viser undersøgelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...