Find mere om:
Guide: Genvej til en Voldsom Volvo | bil.guide.dk

Guide: Genvej til en Voldsom Volvo

Premiere: Det svenske mærke er klar med Polestar Performance Parts, som er et sportsligt byggeklodssæt. Vi kører S60 med kittet, hvor du kan tone personligheden i små trin.

ROM — Udstødningen sprutter som en arrig svensk skovtrold, speederen reagerer omgående, bare du tapper med storetåen inde i skoen, mens de store 19-tommer fælge med lave, brede dæk sørger for, at vi kan styre den Polestar-stylede Volvo S60 T6 AWD knivskarpt langs de snoede serpentinerveje i bjergene nær Vallelunga-banen nord for Rom.

Volvo har for nylig overtaget hustuneren og racerbileksperten Polestar, som nu skal være et mere selvstændigt sportsbrand under Volvo-paraplyen.

Køkkenblåt forbillede

Det betyder, at den hidsige køkkenblå S60 Polestar med 350 hk, der kom i fjor, nu også skal lanceres i langt flere europæiske lande og måske også Danmark. Samtidig vil Volvo nu også lancere en stribe Polestar-kits, der ligesom Lego-klodser kan sammensættes til den sportsmodel, du ønsker, og næsten nærmer sig den ægte Polestar. Mulighederne omfatter motor, udstødning, undervogn og trim, der koster fra omkring 10.000-40.000 kr. per element og foreløbig kan fås til V40, S60, V60 og XC60 – både nye og brugte.

B972239232Z.1_20160315090822_000+GPCRO7P0.2-0.jpg

Vi kører den store S60 T6 AWD-model med hele pakken, som på motorfronten betyder en opgradering fra 306 hk til 310 hk, mens momentet er hævet med 30 Nm til 430 af slagsen, der topper i et smallere felt end normalt.

Ond og elegant

S60 T6 AWD med det pæne Summum-udstyr koster 725.749 kr. og har beskatningsmæssig værdi på 595.000 kr., hvor du så skal lægge den fulde sportspakke til cirka 105.000 kr. med montering oveni. Det er en pæn slat, men stadig væk omkring det halve af, hvad den racerrendyrkede blå S60 Polestar ville koste på danske plader. Alene optikken med sportstrim og den sænkede undervogn signalerer, at det her er en mere ond Volvo, selv om designerne gerne vil holde stylingen til den elegante side. Attituden holder på vejen, selv om den tætte italienske trafik ikke giver megen mulighed for at prøve bilen af til grænsen.

B972239232Z.1_20160315090822_000+GPCRO7P1.2-0.jpg

Netop den lave undervogn med hårdere fjedre, støddæmpere og store fælge med lave, brede dæk giver fintfølende fornemmelse af vejen og et vejgreb, som går i spænd med motor og gearkasse, der er optimeret til at reagere klapperslange-kvikt. Motoroptimeringen giver på papiret også en smule mere drev, så 0-100 km/t. klares på 5,8 sekunder mod ellers 5,9 sekunder, mens topfarten er uændret på 230 km/t.

Forskellige karakterer

Vi kører også XC60 med D4-dieselmotoren, som er hidset op fra 190 hk til 200 hk, og V40 med T5-turbobenzinmotoren, der er boostet fra 245 hk til 253 hk, og sådan kan alle motorerne få mere saft og kraft efter en elektronisk Polestar-opdatering til 8.500 kr.

De forskellige modellers karakteristik er klart forskellige. Mens XC60 nærmest skifter personlighed, så der bliver mindre SUV og mere stor, køreglad stationcar, bliver V40 en rap, overkommelig sag, hvor du nyder den sprøde lyd fra motorens soundtrack.

S60 er først og fremmest mere kontant – og sjov – på alle fronter. Alle modellerne har dog en stenhård og noget unuanceret affjedring til fælles. Nu er de hullede og dårligt vedligeholdte italienske veje også hård kost frem for de mere civiliserede danske. Men hvis du vælger hele undervognspakken med sportsstøddæmperne, den sænkede undervogn og de store hjul med lave dæk, er det også et kompromisløst valg, du skal ville. Her kan der findes en middelvej, alt efter hvilket udstyr du hælder på.

B972239232Z.1_20160315090822_000+GPCRO7P2.2-0.jpg

Vi savnede dog alligevel mere motorlyd i S60’erne, hvor du ved acceleration mere hører den snurrende turbomølle frem for kæk motortrutten.

B972239232Z.1_20160315090822_000+GPCRO7P3.2-0.jpg

Men det er nuancer i det store billede. I alle tilfælde får det ellers så snusfornuftige mærke flere og frækkere strenge at spille på.

For S60 T6 AWD’s vedkommende vil du med den fulde pakke lande på en pris i samme luftlag som BMW 340i XDrive med 326 hk, der koster 838.000 kr.

Det vil umiddelbart være firmabilkunder, der især vælger V60, som er oplagte Polestar-tilbehørskøbere, vurderer den danske importør.

B972239232Z.1_20160315090822_000+GPCRO7P4.2-0.jpg

»Fordelen er her, at udstyret eftermonteres, så det derfor ikke afgiftsbelægges. Det gør det mere interessant prismæssigt,« sige Jan Larsen, pressechef hos Volvo.

Han tror især, at motoroptimering og udstødningspakkerne vil tiltale en del Volvo-kørere, da man her for et forholdsvis beskedent beløb får ekstra performance, og udstødningen også optisk løfter modellerne. Det hele afhænger dog også af firmaets politik over for ekstraudstyr, som afskrives med en større procentdel end bilen. Men den afspejles i de samlede omkostninger og dermed leasingydelsen.

Volvo slår herregårdsdøren op

I alle tilfælde er Polestar-sættene en nem måde at give din Volvo kant på, og folkene bag har noget at have det i.

Volvo S60 S6 AWD Summum Polestar Performing Edition

  • Pris: Cirka 725.749 kr. plus levering plus cirka 105.000 kr.
  • Beskatningsværdi: 595.000 kr.
  • Forbrug: 14,5 km/l
  • C02 per km: 181 g
  • Grøn ejerafgift: 1.480 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret benzinmotor
  • Ydelse: 310 hk
  • Moment: 430 Nm
  • Topfart: 230 km/t.
  • 0-100 km/t.: 5,8 sek.

Polestar:

  • Udstødning: Rustfri ståludstødning med mindre modstand og dermed mere ydelse.
  • Diffuser: Nedsætter luftmodstanden under bilen.
  • Sportsluftfilter med større luftindtag.
  • Sportsstøddæmpere, sportsfjedre.
  • Afstiver i motorrum (kun S60 og V60).
  • Sportsfælge: 19 tommer (V40, S60, V60) og 21 tommer (XC60).
  • Udvalgte dæk. V40: Pirelli Pzero 235/40R19, S/V60: Bridgestone Potenza 235/40R19, XC60: Pirelli P-zero 255/40R21.
  • Optik-pakke: Sportspedaler, og gearknop, bagspoiler, staffering, indfarvede sidespejle, bundlister ved døre.

Priser:

  • Udstødningspakker: 16.000-18.000 kr. plus mont.
  • Chassispakker: 15.500-22.000 kr.
  • Hjul: 26.900-36.900 kr.
  • Motoroptimering: Cirka 8.500 kr.
  • Trim: Med i den store pakke.
  • Løsdelspriser foreligger ikke.

Samlet pris:

  • V40: 77.500 kr. plus cirka 10.000 til montering: 87.500 kr.
  • S60/V60: 95.000 kr. plus
  • 10.000 kr.: 105.000 kr.
  • XC60: 111.000 kr. plus 10.000 kr. : 121.000 kr.

JP var inviteret til Rom af Volvo

Test af Volvo Ocean Race edition

24-11-2014: Volvo V60 med fin ny dieselmotor findes også i en speciel Volvo Ocean Race Edition. Læs artikel

Test af Volvo V40 T3

28-10-2012: Køreegenskaber, design og sikkerhed spiller godt sammen i Volvos nye V40. Læs artikel

Nyhed: Viril Volvo med masser af kræfter

07-10-2012: Den nye Volvo R40 er klar til sport som R-Design-model med op til 254 hk i topversionen. Læs artikel

Test af Volvo V40 D2

14-06-2012: Volvo er for første gang siden 440 klar med en 5-dørs hatchback. Læs artikel

Test af Volvo S60

25-11-2011: Den nye Volvo S60 hører til blandt de skarpeste og mest præcise selv i standardversionen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...