Find mere om:
Nyhed: Nye fælge med pangfarver | bil.guide.dk

Nyhed: Nye fælge med pangfarver

Alufælge, som matcher bilens design og endda har samme farve, er en af de nye tendenser.

Fælgmoden skifter, og tendensen er klar; flere pangfarver og fælgdesign, som matcher nye bilmodellers design.

Således har en stor tysk producent som AEZ nu skræddersyede fælge, hvor designet er udviklet direkte til at matche linjerne på de nyeste Audi-modeller som A3 eller A6.

»Selv hullerne mellem egerne har samme design, som Audi-baglygterne,« forklarer Torben Linnet Albrekt, der er medindehaver af billigalu.dk.

Selvstændigt fælgdesign

Det selvstændige fælgdesign, der går i spænd med de nye bilmodeller, er der kommet meget mere af.

Det betyder, at salget af de såkaldte replika-fælge, som er kopier af fabrikkernes egne fælge, er faldet de sidste fire-fem år.

Replika-fælgene er typisk produceret i Kina, og i nogle tilfælde af tvivlsom kvalitet, mens de nye selvstændige serier fra de store europæiske kvalitetsproducenter er blevet stærkere alternativer til de originale, men måske 30-40 pct. billigere.

Mens fælge tidligere mest var sølvgrå, antracit eller sorte, er farvepaletten nu også blevet bredere.

Italienske Mak har således fælge, der matcher VW-gruppens design med store eger, og som kan fås i farver, der bl.a. passer til VW Up, for eksempel en original

B97230575Z.1_20130702093115_000+GS157GHD.1-0.jpg

VW Tornadorød, så fælgfarve og bil kan matche hinanden.

Mere ekstremt er nye trefarvede sorte fælge fra Dotz, kaldet Fast Fifteen, som er røde, grønne eller sølvfarvede på fronten.

Konstruktionen er gået nye veje med såkaldt ”Undercut”, hvor egerne mod kutyme er trukket helt ud til fælgkanten.

En anden nyhed kommer fra OZ, som har lanceret fælgen Formula HLT, der ikke alene er inspireret af Ferraris Formel 1 fælge, men samtidig er bygget ekstremt let, så den kun vejer 6,5 kg, mod normalt 11-14 kg.

VW Up skifter karakter

Kim Steenberg, der er indehaver af Pitstop i Aarhus, oplever også mere kulør.

»Der kommer flere farver på. En hvid VW Up skifter helt karakter, når den monteres med orange fælge. Der er generelt kommet mange flere spændende fælge til mikrobiler som Up, Aygo og Fiat 500,« siger Kim Steenberg, der konstaterer, at folk der har givet 100.000 kr. for en bil, måske ikke ofrer 30.000 kr., men gerne vil betale en vis pris, også for fælge i 16 eller 17 tommer.

B97230575Z.1_20130702093115_000+GKQ51OR3.3-0.jpg

»I det hele taget er folk gået væk fra de helt billige fælge og vil gerne ofre lidt mere for kvalitet,« siger Kim Steenberg.

Hos billigalu.dk oplever man en klar opdeling. Mens ejere af mellemklassebiler typisk køber fælge på 17-18 tommer, holder mikrobilsejere sig på de 14-15 tommer, bilerne er født med.

»En mikrobilsejer køber først og fremmest alufælge for at gøre bilen flottere, for ejere af større biler kan det også være for at ændre køreoplevelsen,« siger Torben Linnet Albrekt.

Hos billigalu.dk er de fleste købere dog konservative og køber de mere klassiske modeller.

B97230575Z.1_20130702093115_000+GKQ51OTJ.1-0.jpg

»Topmodellerne af fælge er med på samme måde som ved modeshows. Der er mange, som kigger på, men få som køber tøjet i virkeligheden. De fleste ser på, hvad naboen køber af fælge, og holder så på det sikre. Det er omkring 80 pct., mens resten så prøver kræfter med det lidt mere eksperimenterende,« siger Torben Linnet Albrekt.

B97230575Z.1_20130702093115_000+GKQ51OTU.2-0.jpg

Det kan for eksempel være klassiske fælge som Milan eller Davos fra Rial.

»Det er pæne fælge, hvor man tænker mere på kundernes behov end på at lave revolutioner,« siger Torben Linnet Albrekt.

Frækkere fælge

Typisk vælger ejere af lyse biler fælge, som er sorte eller sølv med grå, mens ejere af sorte biler vælger sølv eller sølv med grå.

»En BMW 5-serie kan jo skifte karakter fra advokatbil til bad boy, alt efter farven på fælgen,« siger Kim Steenberg fra Pit Stop.

Branchen kan dog godt mærke, at de store SUV’ere, der kørte på for eksempel 20, 21 eller 22 tommer fælge er forsvundet fra gadebilledet.

»For nogle år siden solgte vi et sæt om dagen, nu er det måske et par stykker om måneden,« siger Torben Linnet Albrecht.

B97230575Z.1_20130702093115_000+GKQ51ORM.2-0.jpg

Bilerne var typisk Audi Q7, Range Rover Sport, Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg.

Det er i øvrigt kun sjældent forbundet med direkte vægtbesparelser at skifte fra en stålfælg til en letmetalfælg.

For eksempel vejer en 15 tommer stålfælg til en Mercedes 9,1 kg, men en letmetalfælg af samme størrelse vejer 8,8 kg. 300 gram er i dette tilfælde forskellen, men ofte kan vægtforskellen gå den anden vej.

Kun ekstreme fælge i materialet magnesium har store vægtfordele, men koster til gengæld mere end de fleste er villige til at ofre.

Gode fælg-råd

Pris og kvalitet hænger sammen

  • FDM får jævnligt henvendelser fra bilejere, hvor især lakken er skallet af. Gå efter fælge, som er TÜV-godkendte, tjek at fælgen må belastes med den vægt, bilen har.
  • Fælgen skal passe til navdiameteren, så man ikke behøver en centreringsring, der kan give afbalanceringsproblemer.
  • Sæt ikke større fælge på, end bilen er godkendt til.
  • For store fælge kan give for hård affjedring, men også slide undervognen uforholdsmæssigt meget og giver i alle tilfælde større brændstofforbrug.
  • Rens fælgene regelmæssigt, ellers brænder bremsestøv fast.

Nyhed: Her er fremtidens instrumentbord

20-01-2015: Kontakterne forsvinder fra instrumentbordet, som styres med fagter, viser bud fra VW. Læs artikel

Test af VW Beetle Cabriolet, Audi A5 Cab, Opel Cascada

10-09-2013: Cruising med taget nede. Langs kysten, gennem skoven, ind gennem byen. Det er en af sommerbilismens herlige discipliner. I år har kalechen fået sit store comeback – det viser sammenligningen af to af de nye mod den hidtidige konge blandt cabrioleter. Læs artikel

Test: Cabrioleter gjort af det rette stof

05-07-2012: En hat af stål er blevet standarden, men der er stadig et marked for stofkalecher. Læs artikel

Test af Audi A5 Sportback, VW Passat CC

29-12-2009: Kedelig mellemklasse bliver til laber luksus, når Audi og VW sætter deres bedste designere til at tegne biler. Læs artikel

Nyhed: Flere bilmærker vil være premium

31-10-2014: Eksklusive biler sælger godt. VW og flere andre hopper nu med på premium-bølgen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...