Find mere om:
Nyhed: Nu holder bilen øje med dæktrykket | bil.guide.dk

Nyhed: Nu holder bilen øje med dæktrykket

Fra 1. november skal alle nye biler have automatisk dæktryksalarm. Men lad det ikke blive en sovepude, lyder advarsler.

Livet bliver lidt lettere for mange bilister. Fra 1. november skal alle nye biler nemlig have en automatisk dæktryksalarm, der advarer, hvis trykket falder meget eller når under et vist niveau.

EU-kravet bliver positivt modtaget i branchen, men giver også udfordringer for bilisterne, når der skal skiftes fra sommer til vinterhjul og vice versa, fordi bilmærkerne kører med forskellige systemer og sensorer.

»Vi håber, at dæktryksmålerne giver mere bevågenhed. Det er godt, hvis de betyder, at folk bliver mere opmærksomme på dæktrykket. Men man skal passe på, at det ikke bliver en sovepude. Der kan jo gå en pære i kontrolpanelet, og man skal stadig gå en tur rundt om bilen for at sikre sig, at den er i orden,« siger Volker Nitz, direktør for Dækbranchens Fællesråd.

»Vi anbefaler, at man tjekker dæktrykket en gang om måneden. Men ofte venter folk, til bilen skal på værksted, og med de længere serviceintervaller kan der gå halvandet år,« siger Volker Nitz.

B971394164Z.1_20140909135720_000+GB4F5E15.1-0.jpg

»Det er jo også et spørgsmål om, folk vil reagere på advarselslamperne ud fra devisen, at hvis der er luft i dækket, så går det jo nok. Vi kan i hvert fald se på razziaer sammen med politiet, at der er mange, som kører med for lavt dæktryk,« siger han.

Falsk tryghed

FDM er enig. »Vi ved jo, at folk ikke er så gode til at kontrollere dæktryk. Men på denne måde kan det være, at de bliver mere opmærksomme på det«, siger Jacob Mortensen, som er teknisk konsulent hos FDM.

»Der kan jo være fejl i elektronikken. Vi anbefaler i alle tilfælde, at man jævnligt går en tur rundt om bilen og kontrollerer dæktryk,« siger han.

For lavt dæktryk giver dårligere køreegenskaber, mere slitage og højere forbrug. Mange nye biler har ikke reservehjul, men et lappekit med en spray, som kun er beregnet til at rulle forsigtigt til nærmeste værksted. Dækbranchen har dog eksempler på, at folk er kørt videre langt længere, hvor for eksempel et rustent søm har kunnet arbejde og har resulteret i nye punkteringer og ulykker. Rigtigt dæktryk sparer brændstofpenge

Volker Nitz frygter, at en dæktryksmåler kan give falsk tryghed, så flere kører videre med lappeskummet i dækket frem for at få det ordnet, fordi de tror, at alt er i orden.

Nogle systemer måler på ventilen, andre er koblet op på temperaturen inde i dækket, mens en tredje slags gennem ABS-systemet måler rullediameteren på hvert hjul og dermed dæktrykket. De reagerer, hvis dæktrykket falder med mere end 20 pct. eller kommer under 1,5 bar.

Slå det ikke fra

Det er ikke nok, at dæktryksmåleren er monteret, der er også lovkrav om, at det bliver tjekket til syn.

»Derfor må man ikke slå systemet fra i kontrolpanelet, hvis der skal skiftes til vinterhjul. Her skal man i nogle tilfælde have nye ventiler med følere i vinterhjulene,« siger Jacob Mortensen fra FDM.

»Sikkerhedssystemerne er jo ikke noget værd, hvis man bare slår dem fra. Det gælder også ABS eller ESC-systemet. Derfor er det godt at dæktrykssystemet bliver kontrolleret til syn,« siger han.

Det kan koste 1.000-3.600 kr. at få ekstra ventiler med sensorer. Så husk det, når bilen skal købes. Hos VW måles dæktrykket med ABS-systemet, der nulstilles ved dækskift, mens Toyota har måling gennem ventilerne.

Sikkerhed

Dæktryksmålere

  • Fra 1. november skal alle nye biler være udstyret med et TPMS-system (Tire Pressure Monitoring System), der måler dæktrykket i hvert dæk.
  • Det advarer, hvis dæktrykket falder med 20 pct. eller kommer under 1,5 bar.

Nyhed: Krav om vinterdæk kan være på vej

12-01-2011: Trafikstyrelsen vil efter en høring komme med en indstilling til muligt krav om vinterdæk. Læs artikel

Nyhed: Der er forskel på dæk – stor forskel

29-05-2016: Hvorfor skifter Formel 1-kørerne dæk afhængigt af vejret? Fordi de kører på dæk, der kan mere i ét slags vejr og mindre i et andet. Dette princip breder sig nu til gadedæk. Læs artikel

Nyhed: Wow – nu kommer de nye fælge

29-05-2016: Kulfiberfælge. De færreste kan huske, hvor længe rygtet om fælge i det superlette og superdyre materiale har løbet. Nu skulle den være god nok. »Men 25.000 kr. – stykket,« som Jason Watt formulerer det… Læs artikel

Guide: Sådan finder du de rigtige fælge

16-05-2016: Med et sæt nye fælge kan bilens udseende få et helt nyt liv. Her kan du blive klogere på regler og retningslinjer. Læs artikel

Guide: Over alle bjerge

20-04-2016: Sommerens ture går ofte til bjergrige egne, og da der jo ikke er mulighed for at træne i bjergkørsel her i landet, er det en god ide gøre sig nogle tanker om bjergkørsel på forhånd. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...