Find mere om:
Guide: Brug klimasystemet rigtigt og husk.. | bil.guide.dk

Guide: Brug klimasystemet rigtigt og husk vedligeholdelse

Brug bilens aircondition så ofte som muligt. Det giver et bedre klima i kabinen, og systemet holder længst, hvis det bruges jævnligt.

De fleste tænker ikke meget over bilens klimaanlæg, men forventer, at det holder kabinen veltempereret hele året rundt. Størstedelen af den danske bilpark har aircondition, hvad enten der er tale om et manuelt system eller et klimaanlæg, hvor du blot indstiller temperaturen.

I firmaklassen er det efterhånden blevet almindeligt med separat klimasystem til bagsædet ofte med mulighed for individuel indstilling i hver side, og systemerne har typisk en grundindstilling for hele bilen, hvor du kan vælge mellem kraftig, normal eller svag blæser. Hermed kan du selv vælge, hvordan du ønsker det generelle blæserniveau.

I biler med regulering af klimaanlægget ved bagsædet kan der være en ekstra fordamper monteret, og temperaturen reguleres ved, at en varmekanal kan lukke ned for varmen og tilsætte affugtet kold luft.

I luksusklassen kan man desuden få sæder med ventilation, så man kan få sendt affugtet luft på ryggen, så businessskjorten ikke klæber så meget til kroppen en varm sommerdag.

Lad dyserne få frit spil

Jo mere avanceret klimaanlæg, desto mere tid skal man bruge på at sætte sig ind i, hvordan man bedst indstiller det. Brug lidt tid på at finde ud af, hvor meget systemet egentlig kan, i stedet for blot at lukke for en eller flere luftdyser, hvis du synes, det blæser for meget. Alle luftdyser i bilen bør i princippet være åbne, for så har systemet de bedste arbejdsbetingelser. Lukkes en eller flere dyser, vil systemet blot blæse mere luft gennem de åbne.

Husk service

Et klimaanlæg fungerer ved hjælp af kølemiddel, der cirkulerer i slanger. Hvis det ikke bliver brugt regelmæssigt, ja, så virker det måske ikke, den dag det virkelig er varmt. Der siver ganske enkelt lidt kølemiddel ud hver eneste dag, og til sidst er væskestanden for lav til, at systemet virker.

Spørger man branchen, så forsvinder der omkring otte pct. kølemiddel hvert år, så hvis systemet ikke kan køle, er der typisk for lidt kølemiddel på.

Et er, at du kommer til at svede, hvis anlægget ikke har nok kølemiddel, men det er trods alt til at leve med, hvis der venter en kold dukkert forude. Mere alvorligt er det, at kompressoren, der sørger for, at kølemidlet cirkulerer i slangerne, risikerer at brænde sammen.

»Hvis der mangler kølemiddel, skal kompressoren arbejde mere, og går det rigtig galt, så bryder konstruktionen sammen og sender metalspåner ud i slangerne,« forklarer Per Flensted, direktør i Dometic Waeco, der udfører service på de maskiner, som værkstederne bruger til service.

Sker det, skal hele kølesystemet skylles igennem, og en ny kompressor monteres, hvilket let ender i omkring 10.000 kr. for hele operationen. Er kompressoren blot gået i stykker, skal du regne med en reparation på 3.000-5.000 kr. afhængigt af bilmærke.

To navne for samme funktion

Aircondition og klimaanlæg bruges i flæng, og forskellen er beskeden. Med aircon menes et system, hvor man selv blander kold og varm luft, mens et klimaanlæg styrer det hele selv. Man indtaster blot en temperatur og så klarer systemet resten. Typisk er der flere sensorer, der måler temperaturen og lysindfald i kabinen.

B972333718Z.1_20160707111347_000+GQCUCV99.1-0.jpg

Gode råd

Brug aircon hele året
Brug systemet mindst  to gange om ugen for at smøre pakninger, pakdåse og klimakompressor

Giv systemet  en chance
Sæt temperaturen på  21 grader, og lad systemet styre temperatur og fugtighed. Ved små korte ture i en steghed bil er arbejdsbetingelserne svære for aircon

Tag en trøje på
Aircon kan ikke køle hele bilen ned uden at sende kold luft ud af dyserne. Tag derfor en let trøje  på i bilen, hvis du fryser

Vent med at køre
Er bilen steghed og måske 50 grader, så sæt aircon på et par minutter, mens vinduerne er åbne. Derefter skal vinduerne holdes lukkede.

Tjek selv
Hvis temperaturen udenfor er 25 grader, bør dit anlæg kunne skabe ca.  6 grader kold luft ud af bilens dyser

Køb kun med aircon
Billigste mikrobiler fås uden aircon. Fortryder man, kan det være svært og dyrt at få eftermonteret

Fra 800 kr.
Service koster fra ca. 800-1.500 kr. FDM  anbefaler service hvert andet år.

Guide: Sådan vælger du de bedste vinterfælge

21-11-2014: Aluminiumsfælge ikke alene pynter på bilen – de gør den også både mere komfortabel og sikrere at køre i. Med en håndfuld enkle råd kan du sikre dig aluer, der faktisk egner sig til vinterkørsel. Læs artikel

Nyhed: Nye gps’ere med gamle kort

10-02-2010: En spritny gps kan sagtens have et forældet kort. Man skal som kunde være på mærkerne for at sikre sig den nyeste version. Læs artikel

Test af Suzuki Baleno 1,2 Dualjet

15-06-2016: Premiere: Udstyr, plads og brændstoføkonomi skal sælge Baleno, som er Suzukis nye bud i miniklassen, og som mild hybrid på papiret klarer 25,0 km/l. Læs artikel

Nyhed: Mercedes lukker for den varme luft

01-06-2016: Retssag stopper Mercedes i at sælge cabrioleter med omstridt nakkeventilation i et halvt år. Læs artikel

Nyhed: Der er forskel på dæk – stor forskel

29-05-2016: Hvorfor skifter Formel 1-kørerne dæk afhængigt af vejret? Fordi de kører på dæk, der kan mere i ét slags vejr og mindre i et andet. Dette princip breder sig nu til gadedæk. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...