Find mere om:
Vellykket Auris | bil.guide.dk

Vellykket Auris

Der er trængsel i Golf-klassen. Mellem Opel Astra, to velkørende koreanere med lang garanti og naturligvis VW Golf selv forsøger Toyota nu at mase en faceliftet Auris ind. Og den viser sig at være langt bedre, end man måske skulle tro.

Det er sjovt, når det lykkes at fange en hel bils udtryk i én sætning. Selvklart er det min opgave som prøvekører og journalist at finde den, men af og til er det en anden, der siger det helt præcist. Som for et par år siden, da jeg var på vej ind på en highway i Californien i den nye Pontiac Solstice ”Mini-Corvette”.

”Nice, red machine you've got!” råbte en fyr langs vejen.

Denne gang var det min svigerfar, der lige fangede testbilen i én sætning: ”En køn lille bil!”

Jeg var imidlertid ikke særlig sikker, da han placerede denne uges testbil, den nye faceliftede Toyota Auris - her i en hvid udgave med T2-udstyr og 1,6-liters Valvematic motor på benzin. Faktisk var jeg her i testens begyndelse mere til den sætning, en af ”knajterne” inde på redaktionen havde sagt - ”Auris, det er jo bare en bil!”

Men det er med den seneste Auris, som med så mange andre biler - jo mere man lærer den at kende, desto bedre kan man lide den. Kilometernes og hverdagens kendskab leder køreren ind til de egenskaber, der ikke strutter ud af bilen ved første kig .

Og sådan også med ”min” hvide Auris. Først vurderede mit øje den som absolut anonym. Så begyndte det også at se andre linjer i designet, den lange frontrude fx, lygternes form, hofternes udformning - og bagenden er jo alligevel ikke så smal, at det er et problem.

Så måske jo - en køn lille bil. Nu er ”køn” jo bestemt ikke ”sej” og da slet ikke ”cool”. ”Køn” er mere et godt udseende på den lidt stille måde.

Og netop de ord fører videre til bilens generelle væremåde. Toyota Auris i denne version er en stille bil. Faktisk så stille, at jeg gættede ”start/stop-system”, da jeg holdt for rødt for første gang. Men faktisk gik 1,6-motoren i tomgang! Men helt uden lyd. Gearskiftet er stille - faktisk foregår alting på den stille måde i Auris.

Videre til bilens køreegenskaber: Forenden tager absolut ikke hårdt ved, når der styres ind i sving. Men modsat, den stritter heller ikke imod som mange andre absolut understyrende forhjulstrækkere på markedet.

Sikker og uden speederproblemer

Også de forskellige testøvelser - speederslip og slalom fx, der skal tjene til at finde ind til bilens egentlige køremåde - er alle lige efter bogen, altså sikkerhedsbogen: Auris styrer fint ind, hvis svinget er skarpere end beregnet, og man derfor må slippe speederen, hjælper bagenden passende meget til. Ikke at bagenden ligefrem skrider ud som en fræk GTI, men den hjælper. Toyota har med sindsro justeret undervognen ind, så bagenden rent faktisk hjælper lidt til med at dreje - i rolig tiltro til, at ESP-systemet kommer og redder en egentlig udskridning, hvis der bliver brug for det. Også bremserne er godkendte.

Alt i alt er Auris godkendt i testens forskellige sikkerhedstest. Det samme gælder bilens passive sikkerhed. Her er hele syv airbags i kabinen inkl. knæairbag, og bilen har fået fem stjerner i Euro NCaps crashtest.

Et ømtåleligt punkt lige nu for Toyota er i sagens natur problematikken med speederen: Vil den kunne sætte sig fast, hvad med måtten, når den bliver slidt? Her oplyser Toyota Danmark, at speederproblemerne alene relaterede sig til helt konkrete årgange af specifikke modeller, at alle ejere af de pågældende modeller er blevet kontaktet direkte, og at en stor del på nuværende tidspunkt har fået foretaget den nødvendige ændring.

Med hensyn til gulvmåtterne er det en sag, som alene relaterer sig til det amerikanske marked, men generelt skal man altid sikre sig, at bilens gulvmåtter er ordentligt fastgjort.

Det gør man bl.a. ved at anvende originale gulvmåtter, som er tilpasset specielt til den enkelte bilmodel. Det gælder i øvrigt alle biler - og altså ikke bare Toyota.

Med andre ord: Der skulle ikke være speederproblemer med den nye Auris.

Og nu vi er i kabinen: Det er netop her, Toyota Auris scorer flest point. Først og fremmest er førerpladsen direkte fremragende. Sæderne er tilpas store og støtter fint fra ryggen over lænden til lårene. Auris har jo en snert af MPV over sig, og derfor sidder man også lidt højere end i de fleste konkurrenter. Det er med til at sikre den gode lårstøtte, men først og fremmest et glimrende udsyn over hele bilen.

Dernæst rattet. Rattet er et absolut omdrejningspunkt omkring behagelig kørsel i enhver bil. Det faktum har Toyotas ingeniører læst, og derfor er der et lækkert rat i testbilen: tilpas tykt, tilpas stort, tilpas vinkel - og sporty design i øvrigt med flad bund som fx en Audi R8 centermotorbil. Men her i Auris'en er det sporty rat standardudstyr - i R8 skal det købes ekstra!

God plads til fire

Som type er en Auris en 4-5 personers hatchback. Fire voksne sidder glimrende i japaneren - pladsen på bagsædet er bedre end gennemsnittet for klassen. Og igen, karrosseri-faconen med dette touch af MPV er med til at sikre ekstra god hovedhøjde, hvilket er med til at skabe en stor rumfornemmelse.

Alt i alt er Toyota Auris en absolut vellykket bil, den er bilen for ejere, der ønsker at køre bil uden at opdage det. God plads, dejlig kørestilling, komplet sikkerhedspakke og både sikre og komfortable køreegenskaber. Og tilmed stikker den ikke ud på prisen i forhold til direkte konkurrenter som Opel Astra og Volkswagen Golf .

LÆS OGSÅ: Nu kører Toyota Prius meget bedre

Toyota Auris 1,6 Valmematic - teknikken

  • Type: 4-5 personers hatchback
  • Design: Frontmotor, forhjulstræk

MOTOR

  • Design: 4-cylindret rækkemotor, suge
  • Slagvolumen: 1,6 liter
  • Effekt: 132 hk ved 6.400 o/min.
  • Moment: 160 Nm ved 4.400 o/min.


PRÆSTATIONER

  • Acc.: 0-100 km/t: 10,0 sek.
  • Topfart: 195 km/t


FORBRUG OG UDSLIP

  • Forbrug iflg. EU-mix: 16,1 km/l
  • CO2-udslip: 146 g/km


PRIS OG LANCERING

  • Toyota Auris fås fra: 197.476 kr.
  • Pris for den testede bil: 248.100 kr.
  • Lancering i DK: Nu

Plus:

  • Sikkerhed - både aktivt og passivt
  • Kørestilling og kabinen
  • Komfortabel affjedring

Minus:

  • Konventionel motor - dog med acceptabelt udslip
  • Øjeblikkeligt image-problem
  • Anonymt design

Test af Toyota Avensis

25-05-2016: Faceliftet Avensis holder sig ung med ny dieselmotor, mens benzinmotor trækker ned. Læs artikel

Test af Toyota Auris 1,2

27-04-2016: I tilfældet Toyota Auris er en ny lille 1,2-liters motor nærmest en revolution. Læs artikel

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel

Test af Toyota Land Cruiser 150 T1 2.8 D-4D

17-11-2015: Premiere: Toyotas Land Cruiser er en driftsikker Sahara-krydser og udvikles kun ganske lidt fra generation til generation. Vi tog i vildmarken for at prøve den nyeste. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...