Find mere om:
Test: Stor forskel på navigationsanlæg | bil.guide.dk

Test: Stor forskel på navigationsanlæg

Test: Det er bekosteligt at få fabriksmonteret navigationsanlæg i bilen, og der er stor forskel på brugervenligheden, viser test.

De er dyre og koster fra en halv snes tusinde kr. og opefter alt efter bilmærke og model, de fabriksmonterede navigationsanlæg, der arbejder på store skærme.

Men et fabriksmonteret navigationsanlæg er ikke bare et fabriksmonteret navigationsanlæg.

Der er nemlig stor forskel på, hvor praktiske og brugervenlige de er. Det viser vores test af anlæg fra Mazda, Toyota Ford, VW og Mercedes.

Her er der især forskel på, hvor overskuelige brugermenuerne er, hvor mange gange du skal trykke dig gennem menuer, hvor hurtigt anlæggene arbejder, og hvor skarpe og letlæselige skærmene er.

Det er noget, som flere er blevet opmærksomme på i en tid, hvor smartphones med lynhurtige berøringsskærme og måske navigationssystemet Google Maps nærmest er blevet hvermands eje.

VW Touran vinder

Telefonerne er dog ikke de mest trafiksikre at bruge, medmindre de sidder i en holder, og du har frit forbrug af data, eller direkte installeret i et navigationsprogram fra for eksempel TomTom eller Garmin på telefonen.

Testen viser, at nogle af de bedste systemer kommer fra VW-koncernen, hvor f.eks. Discover Media, som vi tester i den nye Touran, er opbygget med en knivskarp berøringsskærm, med logiske brugermenuer og arbejder lynhurtigt.

B972215448Z.1_20160216100046_000+G43PRSAH.2-0.jpg

Hos Ford, der også har berøringsskærm, og som følger efter som nummer to i vores bedømmelse, er grafikken også skarp, men her er brugermenuerne noget mere gnidrede, mens trykberøringen er træg, og reaktionerne langsomme.

Rullehjulet kan vippes

Mercedes byder på en helt anden oplevelse. Her foregår betjeningen med mærkets Comand-system, hvor du bruger et drejehjul, der også kan vippes, til at stave gader og stræder.

B972215448Z.1_20160216100046_000+G43PRS7L.2-0.jpg

Her er betjeningen af anlægget med Garmin-software noget mere bøvlet, men bliver lettere med rutinen. Kort-grafikken er overskuelig, men noget Lego-klodsagtig.

Premium med egen stil

De store premium-mærker holder sig generelt til deres egne styresystemer frem for berøringsskærme, hvor der også er placeret en skærm i forruden.

Det gælder også BMW, som har Idrive-systemet med drejehjul og taster, og Audi, der bruger MMI-systemet ligeledes med drejehjul og taster, og som kan udbygges med en staveplade, der kan genkende din håndskrift.

Betjening med fejende håndbevægelser

Det er en opsætning, premium-mærkernes folk mener er mere trafiksikker, fordi man har mere opmærksomhed på trafikken, og hvor man undgår indbygning af en stor skærm i midterkonsollen.

Vi oplever generelt, at systemerne med drejehjul kan være bøvlede at arbejde med, når man er vant til berøringsskærme, men at de vinder, når man får rutinen.

B972215448Z.1_20160216100046_000+G43PRSHH.2-0.jpg

I den ringere ende af testen finder vi Mazda 6 og Toyota Avensis. Her opleves Toyotas system langsomt med en gnidret skærm, mens Mazdas med drejehjul og lidt tunge betjening og grafik heller ikke er oppe at ringe.

Begge døjer også med genskin fra lysindfald, når solen står i bestemte vinkler.

B972215448Z.1_20160216100046_000+G43PRSHJ.2-0.jpg

Regn efter

Langt de fleste integrerede navigationsanlæg bliver købt af firmabilisterne, som ofte kører mange km om året og får dem med i leasingpakkerne, fordi anlægget er et arbejdsredskab.

Hvis du er privatkøber, skal du derimod veje dine penge og behov på en guldvægt. Du kommer nemlig langt med den funktionalitet, der i et TomTom- eller Garmin-anlæg til bare 1.000 kr. Selv om skærmen ofte ikke er så stor som i bilerne.

Til gengæld er prisen altså en helt anden, og der følger flere opdateringer med, som er nemme at installere.

Udstyr til lavere pris

Alle kan glæde sig over, at priserne er faldet som følge af de nye, lavere bilafgifter, der falder fra 180 pct. til 150 pct., og også smitter af på udstyret.

Apple i bilen flytter ingen grænser

Her er der noget at hente på navigationsanlæg. Således er VW-navigationspakken med Discover Media til Touran faldet fra 13.398 kr til 12.052 kr., mens tilkøbspakken Discovery Pro med bl.a. større skærm ændres fra 7.498 kr. til 6.695 kr. ved afgiftsnedsættelsen. Det er en samlet besparelse på 2.149 kr.

Navigationsanlæg

Bedømmelsen

  • VW Touran: 5 stjerner – 12.052 kr. plus pakke med større skærm til 6.695 kr.
  • Ford S-Max: 4 stjerner – 16.970 kr. for pakke med DAB-radio.
  • Mercedes C-klasse: 4 stjerner – 13.397 kr.
  • Mazda6: 3 stjerner – cirka 8.000 kr. (inkl. ved erhvervsleasing)
  • Toyota Avensis: 2 stjerner – 6.495 kr. (kræver minimum T2-udstyrsniveau).

Sådan gjorde vi

  • Anlæggene er testet over to dage med vægt på grafik, brugervenlighed og hastighed.

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Nyhed: Se her, om du skal lease drømmebilen

13-10-2009: Det er billigst at lease bilen. Nej, det er ej. Begge udsagn er faktisk rigtige. Det kommer an på, hvilken bil, vi snakker om. Se listerne her. Læs artikel

Guide: Sådan er garantien på nye biler

01-09-2013: Stor forskel på mekanisk- og rustgaranti Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...