Find mere om:
Ford og VW i firmabilduel | bil.guide.dk

Ford og VW i firmabilduel

Nye generationer af VW Passat og Ford Mondeo tørner sammen til efteråret. Passat vil være mere premium, mens Mondeo satser på det klassiske segment.

Der er lagt op til den helt klassiske dyst, når den nye, større VW Passat og den forsinkede Ford Mondeo lander herhjemme sidst på året.

Mens Passaten vokser på de indre linjer med større akselafstand, byder på en række nye assistent-systemer og bliver mere premium-agtig, byder den forsinkede Mondeo også på en opgradering, hvor en række nye teknologier kommer i front.

De foreløbige udmeldinger tyder på, at Passat vil lægge sig i den dyre ende. Med en beskatningmæssig værdi ved erhvervsleasing på 369.989 kr. for en 2,0 TDI Variant Comfortline med 150 hk lander Passaten på samme forholdsvis høje niveau som den nuværende. De foreløbige udmeldinger fra Ford omfatter udelukkende en femdørs Trend med en 1,6-liters diesel på 115 hk, der har en beskatningmæssig værdi på 305.000 kr. Det peger på, at Forden med større motor og som stationcar placerer sig noget billigere end Passaten.

Ford holder dog kortene tæt til kroppen. Men ifølge Lene Dahlquist, der er pressechef hos Ford, skal Mondeo bl.a. slå Passat på motorer og sikkerhedsudstyr.

B971346426Z.1_20140901110610_000+G9HF7MQU.2-0.jpg

»Vi vil være fuldt konkurrencedygtige over for VW, og så vil vi give forholdsvis mange hk i forhold til prisen,« siger hun og antyder dermed en stærk pris på 150 og 180 dieselmotorerne i Mondeo. Bilen har i Trendline-modellerne bl.a opvarmet forrude, tågeforlygter med drejelys, hjælpesystemerne SYNC og My Key, mens Titanium-modellerne har et arsenal af sikkerhedssystemer, bl.a. skiltegenkendelse.

Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

Passat Trendline byder bl.a. på trezonet klimaanlæg, træthedsregistrering og områdeovervågningssystemet ”Front Assist” inkl. ”City Brake Emergency”, mens Comfort-modellerne også bl.a. har 16-tommer-alufælge, ergo-Comfortsæder og parkeringssensor.

Thomas Hjortshøj, pressekoordinator hos VW, lægger ikke skjul på, at Passaten skal rykke op og sælges på at være et premium-produkt, der konkurrer mod Audi, Volvo og Mercedes.

»Det er udstrålingen og kvalitetsfornemmelsen, men også størrelsen og de assistentsystemer, Passaten har, som ikke findes i de andre biler,« siger han.

Nyhed: Firmabilisterne vil have automatgear

30-12-2015: Stadig flere af de professionelle bilister vil have automatisk gearskifte i den nye firmabil. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Guide: Råd til en klassisk firmabil

11-10-2011: Ford Mondeo, VW Passat, Skoda Superb og BMW 3-serie er inden for rammerne af 300.000 kr. i beskatningsgrundlag. Ellers kan man vælge en top-udstyret bil i mellemklassen. Læs artikel

Nyhed: Hybridbilerne indtager firmaklassen

25-02-2016: Nye plug-in hybridmodeller som VW Passat GTE og BMW 320E følger Mercedes 350e. Læs artikel

Test: Stor forskel på navigationsanlæg

20-02-2016: Test: Det er bekosteligt at få fabriksmonteret navigationsanlæg i bilen, og der er stor forskel på brugervenligheden, viser test. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...