Find mere om:
Guide: Sæt hvide plader på varevognen | bil.guide.dk

Guide: Sæt hvide plader på varevognen

Der kan være titusinder af kroner at spare på at føre gulpladebilen tilbage til udgangspunktet, men manøvren kræver godt købmandskab.

Køb en firehjulstrækker eller MPV billigt på gule plader, få sat bagsæder i og indkassér en besparelse på mange tusinde kroner.

Manøvren er endnu mere oplagt, hvis man lave sin egen gulplade-firehjulstrækker om til familiebil. I det tilfælde vil det desuden typisk være lettere at sælge bilen videre som familiebil - også fordi den så bedre kan eksporteres.

Der kan forhandles

Manøvren er helt ulig traditionen på det særegne danske bilmarked, hvor trafikken altid er gået den modsatte vej: fra familiebil til varevogn for at spare afgiftskroner. Men de store prisfald på gulpladebiler, som er opstået i kølvandet på afgiftsreformen fra foråret 2007, har pludselig gjort det relevant at føre bilerne tilbage til udgangspunktet. Sådan lyder meldingen fra chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk, der har beregnet udgiften til manøvren for 20 gulpladebiler af de mest solgte modeller for Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Det kan i mange tilfælde godt betale sig at finde en rigtig billig firehjulstrækker på gule plader og få den bygget om til hvide plader. Der er ingen tvivl om, at priserne på gulpladebiler i høj grad er til forhandling,« siger Niels Grøftehauge.

I priseksemplerne, som er beregnet med udgangspunkt i konkrete biler til salg, er der mest at spare på at ombygge en BMW X5 3,0d. Så ender man med en luksusbil til 550.000 kr., men har kun betalt 510.000 kr. for bilen. Men vælger man f. eks. en Hyundai Santa Fe, kan man komme ud at køre for 220.000 kr. efter en besparelse på 38.000 kr.

Kan købes med rabat

Generelt gælder det, at gulpladebilerne skal skaffes meget billigt, før modellen holder vand. Der kan også være eksempler på bilmodeller, som er meget populære som gulpladebiler, men sværere at sælge på hvide plader. I de tilfælde er ombygningen heller ikke så gunstig.

Det er også værd at holde sig for øje, at nogle af de hvidplade-biler, som man sammenligner med, vil kunne købes med rabat.

Ellers skal man være i den situation, at man vil bruge sin egen gulplade-firehjulstrækker til at køre videre i med bagsæder i, oplyser chefjurist i FDM Lars Ellegaard, der også har oplevet en øget interesse for manøvren.

»Mange af gulpladebilerne er i dag praktisk talt usælgelige. Derfor er man nødt til at gøre noget. Det kan være forhandlere, der gennemfører manøvren, fordi de kan få gulpladebilerne til næsten ingen penge, men det kan også være private, der har et ønske om at få hvide plader på en bil, de kender i forvejen.«

Også en årlig besparelse

Ifølge Lars Ellegaard er der også på sigt en årlig besparelse på manøvren, hvis man har en gulpladebil. Det skyldes, at en gulpladebil normalt er belagt med en særlig brugsafgift ved privat kørsel på 5.040 kr., som skal betales én gang om året.

Der er også forskel på det beløb, man betaler i ejerafgift. Det skyldes, at personbiler beskattes med en såkaldt grøn ejerafgift, beregnet ud fra hvor langt bilen kører på literen. Gulpladebiler beskattes derimod stadig ud fra det gamle system med vægtafgift, som beregnes efter, hvor meget bilen vejer.

I de fleste tilfælde vil vægtafgiften være lidt lavere end den grønne ejerafgift.

Der er undtagelser

Ifølge prisberegningerne er der også eksempler på, at det ikke kan betale sig. Det gælder typisk i tilfælde, hvor gulpladebilen ikke er faldet så meget i værdi. Det gælder f.eks. for Toyota RAV4 2,0 diesel, der som brugt på gule plader koster 160.000 kr. inkl. moms. Her vil der være en merudgift ved manøvren i forhold til at købe bilen som brugt på hvide plader.

Det samme gælder de meget tunge firehjulstrækkere med en totalvægt på mellem tre og fire tons, der i en periode slap med 56.800 kr. i afgift. Det er typisk biler som Porsche Cayenne, Audi Q7 og store Land Rovere. Det skyldes ifølge Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk, at de bilmodeller var belagt med en så lav afgift, at de dengang var et regulært kup.

»Det kan ikke svare sig at bygge om til hvide plader, hvis der er betalt for lidt i afgift på forhånd. Derfor vil den biltype leve et bedre liv på gulplademarkedet.«

Godt købmandskab

Vil man forsøge sig med manøvren, gælder det først og fremmest om at benytte sig af godt købmandsskab og forsøge at få gulpladebilen billigst muligt, hvis man da ikke har den i forvejen. Man skal også undersøge markedet for lignende biler på hvide plader grundigt. Det arbejde, der lægges her, skal ligeledes bruges over for Skat, som i sidste ende skal vurdere bilens værdi på hvide plader for på den måde at beregne afgiften. I dialogen med Skat gælder det i mange tilfælde om selv at kunne levere dokumentation for prissætningen, mener Niels Grøftehauge:

»Man skal møde velforberedt over for Skat med konkrete sammenlignelige priseksempler. På den måde kan man måske snakke sig til at skulle betale 5-10.000 kr. mindre i afgift.«

Se grafikken med priseksempler på ombygning af gulpladebiler

Beregn selv

Overvejer man at få sat hvide plader på firehjulstrækkeren, findes der en regnemaskine på Skats hjemmeside.

Skat beregner afgiften ud fra differencen mellem registreringsafgiften på personbilen (180 pct.) og afgiften på gulpladebilen (50 pct.). Det sker ud fra Skats vurdering af bilens pris som brugt. Derfor er det relevant med priseksempler på bilen.

Det kan her være interessant at få et forhåndstilsagn fra Skat, før man giver sig i kast med projektet.



Guide: Varevognsejere overser sparefinte

14-07-2016: Mange danskere aner ikke, at de kan veje deres gulpladebil ned og spare op til 7.000 kr. årligt i afgift. Læs artikel

Nyhed: Spar penge på nedvejning af varevogn

23-03-2011: Ejere af ældre gulpladebiler kan spare ca. 5.500 kr. om året. Firma klarer papirarbejdet. Læs artikel

Nyhed: Fiat Ducato overraskede til Årets varebil

21-06-2014: Faceliftet Fiat Ducato blev Årets Varebil foran Ford Transit og Ford Connect. Læs artikel

Nyhed: Så meget vil din nye bil koste

19-10-2011: Socialdemokratisk udspil kan gøre dieselbiler meget billigere end samme benzinbil. Læs artikel

Nyhed: Elbiler i en større klasse

07-06-2011: Mercedes og Iveco langt fremme med eldrevne kassevogne. Vito E-Cell og Ecodaily Electric de første modeller. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...