Find mere om:
Nyhed: Japan siger farvel til hestevognen | bil.guide.dk

Nyhed: Japan siger farvel til hestevognen

Premiere: Bladfjedre er det sidste levn fra hestevognen, men findes stadig i varebiler. Nu vinker Nissan farvel til teknikken i deres nye pickup til gavn for komforten.

KIRUNA — De sidder i tunge køretøjer, der skal kunne laste meget. Årsagen er lige så simpel som konstruktionen, for bladfjedre er billige, solide og til at reparere med simple værktøjer.

Bagsiden af bladfjedrene, der stammer tilbage fra hestevognene fra slutningen af 1800-tallet, er ringe komfort, der ikke passer til en moderne pickup.

B972224621Z.1_20160226124410_000+GA5RED6V.2-0.jpg

Nissan har derfor besluttet sig for at droppe bladfjedrene og i stedet udrustet deres nye generation af Navara med en femleddet bagaksel med skruefjedre. Den nye affjedring er forbeholdt Double Cab-versionen, mens den klassiske version har fået forbedret konstruktionen med bladfjedre.

Foruden en langt bedre komfort giver det også mulighed for længere hjulvandring til gavn for evnerne, når asfalten slipper op, og erhvervskøretøjet begiver sig ud på eksempelvis en byggeplads. Eller direkte terrænkørsel, som Navara bruges til hos eksempelvis det danske forsvar.

B972224621Z.1_20160226124410_000+GA5RED6U.2-0.jpg

Komplet fornyelse

Nissan gør meget ud af at fremhæve, at komforten er blevet markant bedre med den nye affjedring, og det kan vi skrive under på efter 250 km’s kørsel rundt på bundfrosne veje nord for polarcirklen.

Navara er komplet fornyet, og det er specielt det indre, der adskiller bilen fra konkurrenterne. Her er der dømt Qashqai, idet mange af komponenterne inklusive designet er hentet her.

B972224621Z.1_20160226124410_000+GA5RED76.2-0.jpg

Selve instrumentbordet er dog ikke blødt som i en Qashqai, men kabinen er virkelig lækker, og da sæderne samtidig er hentet med over fra Qashqai, ja, så er der såmænd ikke den store forskel fra en Qashqai og til en Navara NP300, som bilen officielt hedder.

Vi har for nylig kørt i en ældre Navara, og her er bilens store venderadius en kilde til daglig irritation.

Det er afhjulpet lidt i den helt nye bil, der er skrumpet 5 cm i akselafstand, men til gengæld er vokset 3,4 cm i længden.

B972224621Z.1_20160226124410_000+GA5RED70.2-0.jpg

Resultatet er samme plads på ladet som i den gamle, men bilen skal bruge en meter mindre at vende på. Trods den nye bagaksel er Navara i stand til at laste stort set det samme som med hestevognsteknik.

Med den nye satsning på komfort og lækkert interiør har Nissan delt bilen op i flere udstyrsniveauer. Det betyder, at man kan få bilen som helt skrabet arbejdshest eller som luksus pickup med syv-trins automatgear.

Det er sådan en Navara, vi tester, og med 190 hestekræfter og syvtrins gearkasse hentet fra Infiniti er oplevelsen langt fra gamle dages Navara med stenhård affjedring, øredøvende diesellarm og primitive sæder.

Nu er det behageligt at køre Navara, og man tænker egentlig ikke på, at det er en arbejdsbil i pænt tøj.

4x4 med elektronisk detalje

Et solidt firehjulstræk er en del af Navaras dna, og det er der ikke pillet ved. I princippet er det samme 4X4, som vi kender fra alle Nissans lette SUV’er. Det er med knap til at skifte fra baghjulstræk til automatisk 4x4 og mulighed for at låse differentialet. Tidligere var det et mekanisk differentiale, men det er nu skrottet til fordel for en elektronisk løsning, hvilket sparer vægt.

Den nye Navara fås med enten to- eller firehjulstræk og enten en sekstrins manuel gearkasse eller en syvtrins automatisk gearkasse.

B972224621Z.1_20160226124410_000+GA5RED6T.2-0.jpg

Ny dieselmotor

NP300 Navaras nye 2,3-liters dCi-motor er op til 24 pct. mere effektiv end den tidligere motor og er blandt klassens mest økonomiske. Den er tilgængelig med to forskellige ydelser – 160 hk og 190 hk, og topversionen er udstyret med to turboladere, hvilket er første gang i en Nissan i dette segment.

Pickup-ejere har brug for deres biler for at udføre deres arbejde, og derfor er NP300 Navaras nyttelast og anhængervægt blevet øget. Med en nyttelast, som nu overstiger et ton for alle modeller, og en imponerende anhængervægt på 3.500 kg.

Sådan en Nissan møder du ikke lige herhjemme

Bilen leveres i fire udstyrsversioner: Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna. Alle versioner har syv airbags, elektronisk bremseregulering, elektroniske assistentsystemer til offroad-kørsel som f.eks. hill-start assist og elruder.

Priserne starter ved 207.377 kr. plus moms for basisudgaven, King Cab, med 160 hk diesel.

JP var inviteret til Kiruna af Nissan

Teknikken

Nissan Navara

  • Priser fra 207.000 kr. plus moms.
  • Ønsker man Double Cab, begynder prisen ved 235.911 kr.
  • Der kan vælges mellem 2,3 diesel med 160 og 190 hk og mellem seks trins manuelt gear og syv trins automatik.
  • Opgivelserne er 14,3 og 15.9 km/l.
  • Der må spændes 3.500 kg efter Nissan Navara.
  • Med bilen følger fem års teknisk garanti eller 160.000 kilometer.

Nyhed: Nissans Navara-pickup har komfort som en personvogn

10-01-2016: Den nye Nissan Navara byder på udstyr og affjedring, som gør pickupper tæt på at være civiliserede. Læs artikel

Test: Arbejdsheste med plads

25-01-2013: Selv om de ikke fylder meget i gadebilledet, er der stadig et marked for de praktiske pickups. Vi ser på tre bud i klassen. Læs artikel

Test af Mercedes Vito 114 CDI CDI Lang

17-06-2015: Den nye Mercedes Vito er også ramt af fabrikkens nye, ungdommelige adfærd. Læs artikel

Test af Nissan X-Trail

07-01-2016: Nissan X-Trail fås nu med glimrende 1,6 benzinmotor med turbo. Læs artikel

Nyhed: Ny version af legendarisk VW Transporter

02-05-2015: Mulighed for masser af sikkerhedsudstyr og mere komfort i sjette generation af VW Transporter. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...