Find mere om:
Spar penge på nedvejning af varevogn | bil.guide.dk

Spar penge på nedvejning af varevogn

Ejere af ældre gulpladebiler kan spare ca. 5.500 kr. om året. Firma klarer papirarbejdet.

Selv om skatteministeren i sommer lukkede et hul i loven om registreringsafgift, der gav ejere af gulpladebiler mulighed for at spare penge ved at ombygge deres varevogn til en personbil, har ejere af ældre gulpladebiler - eller varevogne - stadig mulighed for at spare penge på at veje bilen ned til en lavere vægtklasse.

Det har firmaet Nedvejning.dk, der blev stiftet for cirka et år siden, foreløbig hjulpet 2.352 ejere af varebiler med. Besparelsen er typisk på 5.500 kr. om året, og Erik C. Petersen fra Nedvejning.dk vurderer, at der stadig kan være op mod 100.000 bilister, som har mulighed for at betale en mindre afgift efter en nedvejning af bilen.

Firmaet blev stiftet med det formål, at hjælpe bilister med at klare det ret omfattende papirarbejde i forbindelse med en nedvejning. Læs mere hos Nedvejning.dk

Kun visse årgange

På hjemmesiden gives der også svar på, hvad det ved forskellige handelspriser for bilen vil koste at få den omregistreret fra 50 til 95 pct. afgift.

To datoer er dog afgørende for, om din varebil kan vejes ned i en lavere vægtklasse. Bilen skal være indregistreret i Danmark mellem 2. juni 1998 og 24. april 2007. Registreringsdatoen vil fremgå af bilens registreringsattest. Samtidig skal bilens totalvægt kunne vejes ned til 2.000 kilo, som udløser den lavere afgift (se reglerne i faktaboksen).

"Indtil for fire år siden var de større varebiler på gule pladser populære, hvis man kunne klare sig med de to sæder. Men på grund af bilernes vægt betales der også en høj vægtafgift foruden den såkaldte "misundelsesafgift" på 5.040 kr.. Det betyder, at en benzinudgave typisk koster 8.180 kr. om året, mens en dieseludgave koster 9.070 kr. om året," forklarer Erik C. Petersen.

Afgift efter værdi

"Når gulpladebilen er blevet 10 år gammel, er det måske knap så attraktivt at skulle betale godt 9.000 kr. om året i afgift. Men i kraft af, at bilens handelsværdi er faldet på grund af alderen, vil det være en økonomisk fordel at betale en ny registreringsafgift for at få bilen vejet ned i ny lavere vægtklasse," tilføjer Erik C. Petersen.

Dermed er der ikke tale om noget hul i loven.

"Udgifterne til en omregistrering kan typisk være tjent hjem igen på et par å. Men det er måske de færreste, der er klar over det, fordi Skat reklamerer jo ikke ligefrem med, hvordan folk kan spare penge," forklarer Erik C. Petersen. Læs om reglerne hos Skat.

695 kr. for papirarbejdet

Nedvejning.dk forlanger 695 kr. for at klare papirarbejdet i forbindelse med omregistrering og nedvejning. Kunder skal melde sig til på hjemmesiden og give nogle oplysninger om bilen. I løbet af nogle dage vil de få tilsendt en vejledning i, hvad de skal gøre.

En nedvejning kræver, at bilisten møder op på Skats motorkontor og desuden får bilen synet. Hos Skat skal der søges om at betale en ny afgift. Skat beregner den nye registreringsafgift efter bilens nuværende handelspris. Hvis bilen er 75.000 kr. værd med moms, vil registreringsafgiften være omkring 10.000 kr. Er bilen det dobbelt værd, bliver registreringsafgiften cirka 21.000 kr.

"Den nøjagtige pris afhænger bl.a. af, hvor langt bilen kører på literen, og hvilket sikkerhedsudstyr den har. Men vi har databaser over stort set alle varevogne på det danske marked og klarer papirarbejdet," forklarer Erik C. Petersen.

Når bilejeren kender prisen på en omregistrering, kan han eller hun så vælge, om muligheden skal udnyttes.

Læs også: Gule plader holder prisen fra det røde felt

Krav til varevognen

Hvis en varevogn skal kunne nedvejes, skal den bl.a. opfylde følgende krav:

  • Den skal være indregistreret i Danmark mellem 2. juni 1998 og 24. april 2007.

Bilen skal kunne godkendes med en totalvægt på maksimalt 2.000 kilo. Det forudsætter som regel:

  • Egenvægten må ikke overstige 1.666 kilo.
  • Bagakseltryk må ikke overstige 1.600 kilo.
  • Den nuværende totalvægt må maksimalt være 2.857 kilo.
  • Der er nyttelast nok til 75 kilo pr. passager plus 150 kilo last. Det betyder i praksis, at en varebil med et sæde i højre side maksimalt kan veje 1.650 kilo i egenvægt.

Det er synshallen, der kontrollerer om vægtreglerne er opfyldt, og derfor skal bilen til syn - medmindre bilen allerede er nedvejet til maksimalt 2.000 kg i totalvægt.

Guide: Sæt hvide plader på varevognen

31-07-2009: Der kan være titusinder af kroner at spare på at føre gulpladebilen tilbage til udgangspunktet, men manøvren kræver godt købmandskab. Læs artikel

Nyhed: Elbiler i en større klasse

07-06-2011: Mercedes og Iveco langt fremme med eldrevne kassevogne. Vito E-Cell og Ecodaily Electric de første modeller. Læs artikel

Test: Brødre i krig

11-06-2010: På vej: Tvillingemodellerne Renault Master og Opel Movano bliver mere personvognsagtige og kommer i et hav af versioner med både for- og baghjulstræk. Læs artikel

Nyhed: Billigere at få bagsæde i gulpladebilen

05-03-2010: 180.000 bilejere kan modregne en afgift, som de aldrig har betalt. Synshallerne har travlt. Læs artikel

Nyhed: Mercedes spiller nyt buskort

14-02-2014: Den luksuriøse Mercedes V-klasse med plads til op mod otte ombord skal tage kampen op mod pladsbiler som VW Multivan. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...