Find mere om:
Aircondition med bivirkninger | bil.guide.dk

Aircondition med bivirkninger

Stadig flere klager over aircondition, der ikke virker. Anlægget kan samle og udspy bakterier i kabinen, hvis det ikke vedligeholdes.

Lugten af sur sok eller fesen kold luft i kabinen.

Det kan være nogle af tegnene på et aircondition-anlæg, der ikke virker, eller hvor skimmelsvamp og bakterier har fået lov til at gro. Problemer, der i sidstnævnte tilfælde kan give ubehag som rindende næse og øjne, eller i værste fald allergier.

Hos FDM oplever man i stigende grad henvendelser fra bilister, der har problemer med deres bils aircondition.

- Jo flere biler, der får aircondition, jo flere henvendelser får vi. I dag har mange biler i 100.000-kroners klassen jo også aircondition, siger Jørgen Jørgensen, der er leder af FDM’s tekniske afdeling.

Henvendelserne drejer sig både om anlæg med lugt og anlæg, der ikke virker. For eksempel i forbindelse med brugtbilhandel. Her ser FDM nemlig i stigende grad, at brugte biler handles med defekte anlæg. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på dette ved køb.

Jørgen Jørgensen er selv bekendt med to aktuelle tilfælde, hvor folk, der står over for at sælge deres bil, kører med defekte anlæg. Og når bilerne igen skal sælges, er det ikke sikkert, at der bliver gjort noget.

Slemt når det lugter

Hvis en bil lugter af sur sok, er det fordi fugten i anlægget har fået lov til at udvikle sig til skimmelsvamp eller bakterievækst. Især hvis der er rester af støv eller pollen i luftkanalerne. Og det er der tit. Derfor anbefaler Jørgen Jørgensen, at man mindst hvert andet år får sit aircondition-anlæg kemisk renset og efterset, om kølemidlet lækker. Man skal ikke vente til bilen lugter.

- Når den først lugter, er den meget voldsomt angrebet, så skal anlægget måske renses to gange. Det er lige som med en dug, hvor pletterne ikke kan gå af; den skal også have en omgang mere, siger Jørgen Jørgensen. I sådanne tilfælde kan det endda også måske blive nødvendigt at skifte komponenter som blæseren.

Indeklima-problemerne forværres, hvis pollenfiltret ikke skiftes rettidigt. Der sker normalt ved serviceeftersyn. Men hvis man springer det over, eller værkstedet ikke skifter filtret forskriftsmæssigt, vil partikler fra filtret sætte sig i anlægget.

Problemerne med bakterievækst i klimaanlægget opstår ved fugt. Jørgen Jørgensen har derfor et klart og enkelt råd: Sluk airconditionanlægget nogle minutter, før du stopper motoren, sæt blæseren på varm luft, og få på den måde fugten væk.

Et tjek af airconditionanlægget koster typisk omkring 1.000 kroner. Hvis et anlæg taber kølemiddel, er det typisk et tegn på, at der et en læk et sted.

Det stigende antal henvendelser til FDM hænger dog også sammen med en udvikling i samfundet, vurderer Jørgen Jørgensen. Folk er nemlig generelt blevet mere opmærksomme ting som indeklima.

Bakterier og aircondition

Danmarks Automobilforhandler Forening skønner, at 90 procent af alle nye biler, der bliver solgt i dag, enten har aircondition eller klimaanlæg fra fabrikkens side eller eftermonteret af forhandleren.

I alle airconditionanlæg er der en fordamper, hvor der dannes kondens. Hvis ikke fordamperen renses eller desinficeres, vil der efterhånden opstå svamp og bakterier, da området i anlægget, hvor fordamperen sidder, er både mørkt og fugtigt. Når solen varmer bilen op, bliver vækstbetingelserne for mikroorganismerne optimale i det fugtige miljø.

Guide: Klassiske bilmærker kører flest kilometer

09-05-2016: Leder du efter en bil, der kan køre længe? Så bør du måske skele til bestemte mærker. Men tjek, hvad tidligere ejere har investeret i bilen. Læs artikel

Guide: Her er de gode værksteder – og de dårlige

03-05-2016: Hvilket bilmærke giver størst sikkerhed for et godt værksted? Og er er der nogen mærker, der er lige omvendt? FDM gennemfører undersøgelser, der giver et tydeligt fingerpeg. Så her er de gode, de knap så gode og de virkelig dårlige mærkeværksteder i Danmark. Læs artikel

Guide: Tag mærkeværkstedet! Eller?

01-05-2016: Hvem skal nu servicere bilen? Et af de dyre mærkeværksteder? Eller et af de frie værksteder – ”de giver jo også garanti og er meget billigere!” Eller er de? At vælge det rette værksted kan være en drilagtig opgave – men ét peger på mærkeværkstedet; at man kan få mest for sin brugte bil. Læs artikel

Guide: Sommerklar på den prof måde

30-04-2016: Det er jo fristende at lade et af de professionelle klargøringsfirmaer pifte bilen op. Flottere udseende, større holdbarhed. Men det koster – fra 2.500 kr. til 5.000 kr. Er sommerklar på den prof måde så pengene værd? Læs artikel

Guide: Tag din bils skavanker i opløbet

26-04-2016: Vejhjælpsselskaber er snart klar med system, der over nettet trådløst overvåger bilens tilstand og kan reagere ved ulykker. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...