Find mere om:
Guide: »Det er en bil, som skal ses.. | bil.guide.dk

Guide: »Det er en bil, som skal ses og høres, men ikke køres«

Liebhaver: Tom Christensen, der er manden bag Danmarks største vingård – og dedikeret ejer af en Excalibur Phaeton, elsker dens unikke design og store V8-motor, men ikke dens køreegenskaber.

Er det en veteranbil, en eksotisk sportsvogn eller noget fra en filmkulisse?

Buddene er mange, når Tom Christensen ruller gennem byen i sin Excalibur Phaeton Serie III fra 1975.

Den sjældne bil, der kun findes ganske få af herhjemme, har nemlig klare tråde til filmstjernen Il Tempo Gigante fra filmen Bjergkøbing Grandprix.

Men så ophører enhver lighed også. Godt nok er karrosseriet fra fabrikken i amerikanske Milwaukee skabt med klassiske Mercedes SS og SSK fra 1930’erne som forbillede, men motor og teknik stammer fra en Chevrolet Corvette med den buldrende 7,4-liters Big Block V8’er med 218 hk som hjerte.

Den sjældne amerikanske fugl er det ene yderpunkt i Tom Christensens garager, hvor to dieseldrevne, sekscylindrede Landrover Discovery’er udgør det andet.

De er praktiske i hverdagen, hvor 48-årige Tom Christensen sammen med sin kone Janni driver Dyrehøjgaard ved Kalundborg, som ikke alene er Danmarks største vingård, men også en af de mest prisbelønnede.

Mød biler og gæster fra Badehotellet

Magisk sværd

Excalibur’en fik han øje på ved en tilfældighed. Tom Christensen er medlem af Round Table, som har et medlemsblad, der hedder Excalibur og er opkaldt efter sagnfiguren Kong Arthurs magiske sværd. Og da han søgte på nettet, dukkede bilen Excalibur op.

B971187762Z.1_20140805144820_000+GDFCS20I.2-0.jpg

Det blev signalet for Tom Christensen, der købte sin model over nettet, da den amerikanske rigmand Jerry Dull Moores efterladte solgte ud af den store, private samling i 2009. Vin- og bilentusiasten fandt endda ud af, at den hvide Phaeton med blå kaleche og plads til fire, som i dag har 6.000 miles på tælleren, havde en tosædet søstermodel, som han også lagde billet ind på.

Men den var allerede solgt til en anden dansker, nemlig en forhandler fra København.

Millionerne ruller blandt klassiske biler

Afslappet kørestil

Tom Christensen er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved bilen. Det er hele oplevelsen med det spektakulære udseende, lyden og den tilbagelænede kørestil med den enorme motorkraft.

»Det er en bil, som skal ses og høres, men ikke køres,« lyder det fra Tom Christensen, som hentyder til, at det ikke er en racer, men en cruiser.

Han har kun fået positive tilbagemeldinger undervejs.

B971187762Z.1_20140805144820_000+GDFCS1US.2-0.jpg

»Folk er meget positive og interesserede. Jeg har ikke oplevet jantelovsreaktioner. De synes, den er spændende og anderledes,« siger han.

Han ejer også samme bil som en række amerikanske berømtheder. Ronald Reagan, Steve McQueen og Arnold Schwarzenegger har således alle været ejere af en Excalibur.

Det fænger også hos danske ejere af de godt 60 Excalibur-biler, som findes herhjemme. Faktisk er Danmark det land i verden, hvor der er forholdsvist flest Excalibur-biler.

Mange tror fejlagtigt, at de åbne biler med kaleche er kitcars, men Excalibur er en amerikansk bilproducent, som håndbyggede bilerne i Milwaukee, Wisconsin, fra 1964 til 1997.

Ford-veteranbil genopstår

Ny serie hvert femte år

Hele eventyret startede, da en Brooke Stevens, som arbejdede for bilfabrikken Studebaker, fik til opgave at kreere en showbil til New York Motorshow i 1964.

Han ville skabe en moderne klassiker og fik med hjælp af sine to sønner, David og William, håndbygget et karrosseri i aluminium på bare otte uger. Studebaker fik imidlertid kolde fødder, og retrobilen kom i stedet for med på udstillingen med navnet Excalibur SS.

B971187762Z.1_20140805144820_000+GDFCS1VK.2-0.jpg

Interessen var enorm, og de to sønner fik hurtigt en produktion i gang i hjembyen Milwaukee.

Studebaker-motorerne blev snart afløst af Chevrolet-motorer fra Corvetten, der også var donor af bremser, hjulophæng, transmission og affjedring.

Karrosseri og interiør blev fremstillet af fabrikken selv. Nogle af de første modeller havde baglygter fra VW Type I. Men her blev standarden løftet.

Fabrikken begyndte med en tosæders roadster, men produktionen blev hurtigt udvidet til den firepersoners Phaeton.

Den startede med Serie I og blev fornyet hvert femte år frem til den sidste Serie V i 1997, hvor firmaet gik konkurs for sidste gang, undervejs med modificeringer og skiftende ejere. I 1980’erne kom der endda en sedan og en grand limousine-model. Her er de klassiske bilers grå guld

Noget særligt

Erhvervskvinden Alice Preston købte rettighederne til navnet i 2003, og navnet blev ændret til Camelot Classic Cars, som i dag lever af at renovere mange af de 3.200 biler, der blev solgt. Herhjemme var den karismatiske bilmand Lars Bang, Autobang, importør.

B971187762Z.1_20140805144820_000+GDFCS1T3.2-0.jpg

Det er svært at sige præcist, hvor mange biler der er solgt herhjemme gennem tiden. Men en af de kendte danske ejere var byggematadoren Bøje Nielsen, der havde sin storhedstid i starten af 1980’erne.

Det var netop gennem ham, at Tom Hinsby, der er initiativtager til excalibur-register.dk, en sammenslutning af ejere, i sin tid blev opmærksom på den specielle bil.

Klassiske biler kan koste kassen

»Jeg så Bøje Nielsens bil på auktion. Dengang kostede den 300.000 kr., og jeg tænkte wauu. Da jeg fik råd til det ad åre, så købte jeg en Excalibur,« siger Tom Hinsby, som ejer en gul Serie II fra 1973.

I dag koster en god brugt Excalibur fra godt 300.000 kr. og op. Han er ikke i tvivl om, hvad der tiltaler ved det specielle køretøj.

»Det er en bil, der er anderledes. Den ligner en gammel bil, men har alligevel en V8’er med så meget power. Og så er den eksklusiv. Hvis du tager til et træf, er der tit seks røde Mustang Cabriolet’er,« siger Tom Hinsby, som pointerer, at det er umuligt ikke at have en holdning til Excalibur.

»Det er en bil, som deler vandene. Nogle synes, den er fed, mens andre synes, den er for meget,« lyder det fra Tom Hinsby. Netværket for Excalibur tæller 18-19 medlemmer.

Det magiske sværd Excalibur skulle ifølge legenden gøre Kong Arthur uovervindelig. I nogle af historierne er det Excalibur, som kong Arthur trækker ud af en ældgammel sten som bevis på sin kongeværdighed, i andre er det et andet sværd. Kong Arthur rekrutterede sine riddere af Det Runde Bord for at holde fjenden i ave. De skulle være ligeværdige.

V8’ere er musik for Guldager

Det logo, som pryder kølerhjelmen på alle Excaliburs, kaldes “Circle and Sword”. Det antages at symbolisere Det Runde Bord med sværdet Excalibur liggende på det.

Hvis du læser med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Excalibur

En unik bil

  • Tom Christensen købte sin Excalibur i 2009.
  • Han driver landets største vingård med både rød- og hvidvin, samt bl.a. mousserede vine.
  • Hele eventyret om bilmærket startede, da Brooke Stevens, som arbejdede for bilfabrikken Studebaker, fik til opgave at kreere en showbil til New York Motorshow i 1964.
  • Interessen var enorm, og Stevens’ to sønner fik hurtigt en produktion i gang i hjembyen, Milwaukee.

Guide: En sjælden rovfugl

17-05-2011: Studebaker Golden Hawk var en raritet, allerede da den kom på gaden i 1950’erne som et alternativ til Chevrolet Corvette og Ford Thunderbird. En af de få overlevende er dansk. Læs artikel

Nyhed: 47 år gammel Renault 4 fik nyt liv

23-12-2010: Restaureringen af den gamle Citroën 2CV-konkurrent bød dog på flere udfordringer. Læs artikel

Nyhed: Lej en Mustang til brylluppet

28-10-2010: En ny hjemmeside skaber kontakt mellem ejere af klassiske biler og interesserede lejere. Læs artikel

Nyhed: Fandt sjælden Bugatti fra 1925

13-01-2010: Italienske bilentusiaster har fundet en sjælden Bugatti Brescia Type 22 Roadster. Der er blot en lille hage. Se video. Læs artikel

Nyhed: Baronessens bemærkelsesværdige bil

20-10-2009: Liebhaver: 1000 timer har en jysk veteranbil-entusiast brugt på at restaurere en klassisk 1930 Rolls-Royce Phantom II Sedanca de Ville. Den har befragtet berømtheder som Noel Coward og Ian Flemming. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...