Find mere om:
Nyhed: Veteraner skal være yngre | bil.guide.dk

Nyhed: Veteraner skal være yngre

Lovgivning: Motorhistorisk Samråd ser gerne, at alderen for veteranbiler sænkes fra 35 år til 30 år. Det åbner for flere 80’er-biler som veteraner.

Den stigende interesse for nyklassiske youngtimer-biler fra 1980’erne kan måske få et boost.

Veteranklubberne presser nemlig på, for at vi herhjemme får de samme regler som vore nabolande, hvor biler kun skal være 30 år for officielt at være en veteranbil – mod 35 år i dag.

Det vil ifølge Johnny B. Rasmussen, sekretariatsleder i Motorhistorisk Samråd, give en række fordele.

»Mange ting vil blive nemmere, når vi har samme regler som landene omkring os. Med harmoniserede synsregler vil det for eksempel blive lettere at handle bil over grænserne,« siger han.

Det er noget, som ifølge Johnny B. Rasmussen også vil kaste danske arbejdspladser af sig, fordi ejere af vintagebiler traditionelt bruger mange penge på at holde bilen i stand eller restaurere den.

En anden fordel ved ensartede regler er, at det bliver mere overskueligt at køre til udlandet. I Tyskland har man en række miljøzoner i de større byer, hvor veteranbiler er undtaget. Her ville det være nemmere med de samme retningslinjer.

Ejeren af en veteranbil har en række fordele: Bilen skal kun synes hvert ottende år mod normalt hvert andet, vægtafgiften er kun en fjerdedel af den normale, og forsikringen er billigere.

Større interesse

Netop det faktum, at det i givet fald vil være biler helt frem til 1985 og ikke 1980, der kan betegnes som veteranbiler, vil også øge interessen for youngtimers, mener sekretariatslederen.

»I dag findes der for eksempel en klub for ejere af Toyota MR2-biler fra 80’erne. Og en sådan kunne tænkes at få en opblomstring,« siger Johnny B. Rasmussen, der ser flere udviklingsmuligheder.

»En person, der køber en Audi fra starten af 80’erne, vil måske senere have en ældre VW Boble og bliver måske også forelsket i en endnu ældre bil,« mener han.

En sådan ordning vil dog i et vist omfang koste statskassen penge. I Tyskland har der været tale om en oversvømmelse af nyere veteranbiler, da der her er mange biler fra 80’erne.

Johnny B. Rasmussen tror dog, at der herhjemme kun vil være tale om et beskedent beløb. Motorhistorisk Samråd har for et par år siden opgjort, at der fandtes 4.000 biler fra 1980-85 i Danmark. Han mener, at fordelene overstiger ulemperne.

»Der er kun tale om et lille beløb. Til gengæld vil der blive skabt flere arbejdspladser,« siger han og peger på, at der ikke kun bruges penge på bilerne. Træf med hotelovernatninger og restaurantbesøg tæller også. Således har Motorhistorisk Samråd beregnet sig frem til, at veteran- og vintagebiler hvert år genererer en omsætning på 700 mio. kr.

Afventer høring

Forslaget om en harmonisering på 30 år kommer fra EU, der har udsendt et direktiv, som skal være indført i 2018.

Et sådant er dog kun vejledende, så det er op til politikerne at tage endeligt stilling. Der er startet en høringsrunde, hvor samvirket nu har givet sin mening til kende.

Dengang da en luksusudgave af Årets Bil - en Renault R16 - kostede 26.745 kr

I den forbindelse skal politikerne også vurdere betydningen for trafiksikkerheden, hvis nogle biler fremover kun skal til syn hvert ottende år mod normalt hvert andet.

Veteranbiler

Nye regler

  • Europa-Parlamentet og EU’s Ministerråd har udsendt et direktiv med fælles regler, så en bil skal betegnes som et veterankøretøj, når det er 30 år – mod 35 år i Danmark i dag.
  • EU opfordrer til, at direktivet vedtages og offentliggøres inden 20. maj 2017, og reglerne træder i kraft 20. maj 2018.
  • Et direktiv er vejledende. De enkelte landes politikere skal beslutte, om man helt eller delvist vil følge det.

Nyhed: Underlig ekstraafgift

17-04-2009: Jeg har importeret en MGB årgang 1972 fra USA - den er altså omfattet af reglerne for biler over 35 år. Læs artikel

Guide: »Det er en bil, som skal ses og høres, men ikke køres«

10-08-2014: Liebhaver: Tom Christensen, der er manden bag Danmarks største vingård – og dedikeret ejer af en Excalibur Phaeton, elsker dens unikke design og store V8-motor, men ikke dens køreegenskaber. Læs artikel

Nyhed: Klassiske biler forskelsbehandles

26-08-2011: Ny praksis hos SKAT gør det betydeligt billigere at importere klassiske biler - men kun hvis de er fra før 1950. Læs artikel

Nyhed: Åndeløs smuk bilhistorie

13-07-2011: Det nyrenoverede Museo Nazionale Dell’Automobile di Torino byder på et væld af unikke biler. Læs artikel

Guide: Galleri for de firhjulede

12-05-2011: Masser af biloplevelser for vintagebils-ejere og besøgende på Autogalleriet Herning, som er det første danske bud på den tyske Meilenwerke-tanke om et firhjulet aktivitetscenter. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...