Find mere om:
Nyhed: 47 år gammel Renault 4 fik nyt.. | bil.guide.dk

Nyhed: 47 år gammel Renault 4 fik nyt liv

Restaureringen af den gamle Citroën 2CV-konkurrent bød dog på flere udfordringer.

Nogle husker den måske mest for ”Atomkraft - nej tak”-mærkatet på bagsmækken. Det hørte ligesom med til Renault 4. Andre ihukommer sikkert den gamle franskmand, fordi hele landets postbude kørte i dem fra 1961- 1990, hvor de i begyndelsen blev indrulleret som tjenestebil, da etaten i 1960’erne begyndte at forsyne sine landspostbude med biler i stedet for cykler.

I dag bruger Post Danmark er bredere udvalg af køretøjer, og der er ikke rigtig længere nogen, der anvender bilen som reklamesøjle for politiske budskaber.

Det ville da også være synd og skam at sætte klistermærker på den bordeauxrøde Renault 4 fra 1963, som vi befinder os i. Modellen ligner nærmest et fabriksnyt eksemplar. Vi har lånt den hos Læborg Autohandel, som forlanger 89.900 kroner for den 47 år gamle model. Til gengæld har man en usandsynlig sjælden bil, som i dén grad altid har stået i skyggen af Citroën 2CV.

Historien rulles op

Før jeg forsøger at starte den lille benzinmotor på kun 747 kubik, skal vi dog have bilens historie på plads: I 1956 sidder Renaults generaldirektør Pierre Dreyfus for første gang og diskuterer et nyt projekt med sine mellemledere: ”En lille bil med flere siddepladser, stor bagklap og et lastrum, der ikke er generet af mekaniske komponenter.

Pressen får lov at prøve nyheden i Camarque i 1961, og i august samme år går produktionen i gang af bilen, som egentligt er en afløser til den charmerende, men ganske lille Renault 4CV. Og så skal den først og fremmest være et alternativ til Citroëns succesfulde 2CV.

Her næsten 50 år senere er det fortsat imponerende, så rummelig vognen er. Det skyldes ikke mindst de ranke sæder, der ligesom i 2CV’eren var konstrueret med rørstiver, og man kunne derfor hurtigt fjerne stolene og få mere plads. Bagagerummet virker stort, og der er nem adgang via den tophængte bagklap. Renault 4 er også fabrikkens første forhjulstrækker.

Alligevel er det en helt anden verden, som åbenbarer sig, da jeg drejer nøglen, og trækker i chokereren, som gør, at motoren efter lidt tøven springer i gang.

Primitiv motor og gear

Den lidne maskine var hentet uredigeret fra forgængeren og koblet til en primitiv 3-trins gearkasse. Det kræver dog alligevel nogen tilvænning at få bæstet i gang, da Renault valgte at have mindst en teknik-detalje til fælles med Citroën 2CV - det såkaldte ”paraplygear”.

For dem, som ikke kender hertil, består det i, at gearkassen betjenes af et simpelt greb i instrumentbrættet af form som et paraplyskaft, (deraf navnet) som drejes og trækkes frem og tilbage. Et finurligt system, som kræver en vis tilvænning i starten.

Men vi kommer i gang, hurtigt går det dog ikke. Bilens tynde overarme gør, at det tager 19 sekunder at nå 80 km/t, mens man nok skal afse mindst 30 sekunder, hvis man vil nå topfarten på 111 km/t.

Det tør jeg nu ikke og har rigeligt at gøre med at få vognen bremset ned igen, efter at jeg kortvarigt har kørt 80 km/t på landevejen omkring Vejen. Svingkørsel er nemlig ingen fornøjelse. Kurverne tages nærmest i to tempi: Når rattet drejes skrapt, krænger den straks til den modsatte side ... men fortsætter lige ud. Først et splitsekund senere ændrer den pludselig kurs og krænger endnu mere, så passagererne må klynge sig til fartgrebene.

Bilen er dog retningsstabil at køre, og med forhjulstræk forsvandt mange af de ubehagelige overraskelser et baghjulstræk kunne medføre dengang, da ESC-antiskrid var en by i Sydfrankrig.

Simpel mekanik

Til gengæld må jeg fumle noget efter kontakten til vinduesviskeren, der sidder til venstre for ratstammen for at få liv i de små viskerblade, da det begynder at regne. Det kniber dog noget med udsynet, da de 20 centimeter lange gummistykker skøjter hen over forruden.

Fordums tiders manglende tekniske kunnen åbenbarer sig også, da jeg skal slukke igen, og viskerne stopper midt på ruden. Først i 1975 installerer franskmændene et system, hvor gummiet selv kører tilbage.

Det er heller ikke ligefremt varmt inde i kabinen, da varmeapparatet er en konstruktion, hvor man ikke regulerer på selve varmeapparatet, men ved at blande kold og varm luft direkte.

Til gengæld er brændstoføkonomien på papiret fremragende med 15,25 km/l ved 80 km/t og 13,8 km/l ved 90 km/t. Den forældede teknik og krav fra daværende EF om at alle biler skulle have katalysator tog livet af Renault 4 i 1992. Efter diverse modelforbedringer, herunder stærkere maskiner, slutter produktionen. På det tidspunkt var der bygget 8.135.424 styk.

Det ville blive for dyrt at ombygge den gamle bil, der begyndte at rulle af samlebåndet i 1961. Den sidste Renault 4 blev først taget ud af tjeneste i maj 1999. Den kørte på landpostruten Englerup, i Kirke Sonnerup på Midtsjælland.

Renault 4 L (1963)

Overblik

  • Pris: Cirka 13.000 kroner i 1963
  • Til salg: 89.900 kr.
  • Veteransynet 17.09. 2009
  • Forbrug km/ l: 14-17 km/l
  • L/ B/ H: 3,66/1,49 /1,53 m
  • Ydelse: 27,6 hk/ 4.500 omdr.
  • Motor: Fircylindret benzinmotor på 0,745 liter
  • Topfart: 111 km/t
  • Køreklar vægt: 600 kg
  • 0-100 km/t: 30 sek.

Bilen er til salg hos Læborg Autohandel, Vejen.

Husker du:

- Den 9. maj 1978 blev Aldo Moros lig fundet i bagagerummet på en rød Renault 4 i Roms jødiske ghetto. 55 dage forinden var præsidenten for det kristendemokratiske regeringsparti (DC) blevet kidnappet, da en gruppe terrorister skød og dræbte de fem betjente i hans eskorte.

Bilkyndige fans af de gamle Olsen-bandenfilm fra 60’erne og 70’erne har sikkert bemærket én ting: Der var altid mange Renault 4-varevogne med i billedet. Dengang var den franske varevogn nemlig en bestseller blandt håndværksmestre. Især én finesse var populær: Tagklappen over bagdøren. Når den var pillet af, kunne brædder, elektrikerrør, stiger og væg-til-væg-berbere af uendelige dimensioner stikke op gennem hullet over bagdøren, så man ikke skulle bakse med tagbagagebærere og trailere til besværlige transporter.

Guide: Alpine: Et klassisk sportsvognsmærke

04-03-2016: De første Alpine blev bygget i garage, men mærket udviklede sig til en Porsche-konkurrent. Læs artikel

Guide: »Det er en bil, som skal ses og høres, men ikke køres«

10-08-2014: Liebhaver: Tom Christensen, der er manden bag Danmarks største vingård – og dedikeret ejer af en Excalibur Phaeton, elsker dens unikke design og store V8-motor, men ikke dens køreegenskaber. Læs artikel

Nyhed: Alpine skal give fuldblod til Renault

04-03-2016: Renault er klar med den første Alpine sportsvogn til næste år. Den skal udvikle sig til en ny eksklusiv modelfamilie. Læs artikel

Nyhed: Renault løfter sløret for ny stationcar

10-09-2015: Renault viser nu stationcarudgaven af den nye Talisman. Læs artikel

Nyhed: Kadjar er den bedste franske crossover

08-07-2015: Premiere: Renault Kadjar er Renaults fortolkning af storsælgende Nissan Qashqai. Den byder på et mere skulpturelt design og differentierer sig dermed fint fra Qashqai. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...