Find mere om:
Bykørsel bliver mere sikker | bil.guide.dk

Bykørsel bliver mere sikker

Forebyggelse: Det revolutionerende City Safety er standard på den nye Volvo XC60, der kan pakkes med masser af elektronisk sikkerhedsudstyr – hvis man har råd.

- Du kører bare. Hold farten konstant på 15 km/t. Og når du møder forhindringen, skal du ikke bremse.

Instruktionen fra vores venlige svenske instruktør er ikke til tage fejl af. Alligevel kildrer det lidt i maven, da vi lader den godt 1800 kilo tunge Volvo XC 60 rulle frem mod den monumentale gummipude, der gør det ud for en bil.

Vi befinder os på en steghed bane ved spanske Valencia, hvor Volvo vil demonstrere det nye City Safety System i praksis. Og vi får syn for sagen. Få sekunder efter henstillingen har vi kurs direkte med den simulerede bilklods. Og selv om foden fristes til at røre bremsen, lader vi være. Og sørme, bilen bremser hårdt, men alligevel behageligt ned. Vi undgår kollisionen.

Baggrunden er alvorlig nok. Langt de fleste uheld sker ved sammenstød under 30 km/t – for eksempel i tæt bytrafik. Samtidig er en tredjedel af alle ulykker påkørsler, og hver anden gang, bremser føreren slet ikke.

Og det er her, hvor City Safety, der virker med en lasermåler, kommer ind i billedet. Systemet, der fungerer op til 30 km/t, overvåger vejbanen seks meter frem. Hvis det spotter en bil, der enten holder stille eller kører langsommere, forberedes bremserne. Og hvis føreren ikke griber ind, klodser de.

Batteri af sensorer

Hvis vedkommende tager over og laver en undvigemanøvre, slår systemet fra, og lader selv føreren klare ærterne. Noget vi testede igennem et par gange. Tests, som viste, at der også er gråzoner. En enkelt gang greb vi ind på et tidspunkt, hvor det betød, at vi snittede ”bilen” foran. Det skal dog ikke skille os ad. Og vi er meget imponerede af systemet, der helt klart vil gøre hverdagen mere sikker. Spørgsmålet er så bare, hvornår det bliver bredt ud til de andre Volvo-modeller – og mærker.

I det hele taget er sikkerhedskanonerne kørt i højsædet på den nye XC60, hvor det store batteri af elektronik, kameraer og sensorer i toppen af forruden af vores ekstraudstyrede bil næsten minder om en kameravogn til Tour de France. Men elektronikken har en funktion.

Det viser listen af muligt sikkerheds-ekstraudstyr som bl.a. omfatter Intelligent fartpilot med ”Collision Warning med Autobrake”, der fungerer ved kørsel på lande- og motorvej, advarer, hvis du er for tæt på et køretøj foran, og selv bremser ned, ”Trailer Stability Assistent, der modvirker vridning ved trailerkørsel, ”Driver Alert Control”, som griber ind og advarer, hvis føreren viser tegn på ukoncentreret kørsel eller ”Blind Spot Information System”, der advarer om blinde vinkler. Andre mærker har også flere af systemerne, men tilsammen og med flere andre muligheder i posen med sikkerhedsudstyr, er Volvo i front. Det koster dog også, for eksempel beløber den avancerede fartpilot med hele pakken sig til 45.000 kroner mens blindvinkel-systemet koster 13.000 kroner. Heldigvis er City Safety standardudstyr.

Nyhed: Mere sikre biler inden for få år

16-08-2015: En række nye systemer, som gør biler mere sikre og bringer os tættere selvkørende biler, bliver standard i løbet af fem år. Læs artikel

Nyhed: Sikkerhedsudstyr er første skridt mod selvkørende biler

27-07-2015: Teknologi: Tesla, Volvo og Ford er klar med sikkerhedsudstyr, som gør bilen delvist selvkørende. Den udvikling munder ud i helt autonome biler. Læs artikel

Nyhed: Ny Volvo kører uden om elge

28-09-2013: Sikkerhed: Volvo lancerer ny generation af avanceret sikkerhedsudstyr. Målet er, at ingen må dø eller komme alvorligt til skade i en Volvo i 2020. Læs artikel

Nyhed: En selvkørende Volvo

09-11-2012: Snart kan du købe en selvkørende Volvo, der følger bilen foran i køen. Læs artikel

Test: Nyt system opdager dyr på vejen

29-07-2011: Volvo arbejder på et system, der advarer og bremser automatisk, hvis der er dyr på vejen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...